SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous practice of the German language at secondary school with reflection - OPNG3G033A
Title: Souvislá praxe z německého jazyka na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 48 [hours]
Capacity: unknown / 5 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (12.09.2022)
The aim of the subject is to verify theoretical knowledge and skills from subject didactics in the environment of grammar schools and secondary vocational schools, and to develop the key competences of the students (diagnostic and self-reflective, organizational and management, psychodidactic and communication competences). Continuous practice develops the acquired skills and deepens the experience gained in elementary schools as part of the previous continuous practice at elementary school. Students practice under the guidance of experienced faculty teachers, attend their classes, implement their own outputs, and analyze them. They continuously reflect on the positives and negatives of their own outputs and learn to look for alternative approaches to learning activities in teaching foreign languages. Some outputs are recorded and then analyzed. At the end of the internship, students submit reports in the form of portfolios in which they collect relevant materials for the internship, describe the process, formulate conclusions from the internship, and then reflect on the internship together. Due to the high hourly subsidy, students can extend their stay at the school in the regime of a so-called supplementary teacher, who teaches under the guidance of a faculty teacher and performs other tasks connected with the normal educational activity of a German language teacher.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.10.2022)
Celková časová zátěž studenta 240,0
Přidělené kredity 8
Zakončení Z
Přímá výuka
Seminář: 1
Praxe: 60
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 140 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.10.2022)

BAUSCH, K. u. Koll. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag, 1995.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Akademia,  2006.
CHODĚRA, R. a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita 1999.
NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des Fremdsprachenunterrichts. Langenscheidt, 1993.
ŠVERMOVÁ, D. Pedagogické praxe na katedře germanistiky. Manuál. 2020.
ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen I.  E-Book 2020.
BUČKOVÁ, T., ŠVERMOVÁ, D. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache - Ausgewählte Themen II. E-Book 2021.
Pedagogické dokumenty, výukové materiály a školské předpisy:

  • Studium příslušných učebnicových souborů a doplňkových výukových materiálů (články Neunera a Krumma: Zur Lehrwerkanalyse)
  • Studium kurikulárních dokumentů (SERR, RVP, ŠVP)
  • Seznámení se s režimem školy, technickým vybavením a použitím IT technologií
  • Seznámení se se specifickým zaměřením školy (u SOŠ s výukovým programem a profilem absolventa).



Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (16.06.2023)

Absolvování praxe probíhá v souladu s podmínkami určenými směrnicí. K zápočtu je nutno předložit portfolio s potvrzením o absolvování praxe na příslušné škole. Bližší informace obdrží studenti na prvním semináři.

Zakončení předmětu: zápočet

-       100% účast studenta na souvislé praxi (absenci je nutné nahradit po domluvě)

-       doporučující hodnocení studenta fakultním učitelem;

-       odevzdání portfolia studenta – (seznam aktivit a hodin slouží k doložení rozsahu, záznamy vybraných hospitací, přehled příprav hodin vlastní vyučovací činnosti, sebereflexe, vlastní poznatky – PŘÍNOSNÉ PRO MĚ, hodnocení učitelem, případně další přílohy – zpětná vazba od žáků, vybrané zdroje, přílohy (např. pracovní listy) apod.) – vzor portfolia libovolně upravujte dle svých potřeb;

-        účast na reflexi v termínu –  1 průběžná reflexe + 1 závěrečná reflexe jsou povinné;

-       splnění dalších úkolů zadaných vyučujícím praxe nebo fakultním učitelem;

-       zpracování a předložení všech požadovaných materiálů (přípravy, záznamy z hospitací, seznam prostudované odborné literatury a pedagogické dokumentace, záznamy z jednání předmětové komise, záznamy z dalších aktivit a akcí, do kterých se student zapojil) – pokud je relevantní.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html