SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of non-linguistic disciplines II - OPNG3G032A
Title: Didaktika nelingvistických disciplín II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 5 / 5 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
The aim of the course is to introduce students to the issue of teaching the realities of German-speaking countries. They will acquire basic methodological procedures suitable for mediating and consolidating knowledge from the field of realities and linguistic realities so that they can implement in practice the requirement of forming socio-cultural and intercultural competence. The content of the course includes topics: The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching. The role of reality in the contemporary teaching of foreign languages - eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria. Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The use of ICT in the teaching of realism. A close interdisciplinary relationship between reality and literature. Students work on a project focused on the realities of German-speaking countries.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.01.2023)

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BRIESEMEISTER, D. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde : Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

GÖTZE, L. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme. In: Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2 , s. 3-9. ISSN 0011-9741.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 1992. ISBN 3-7815-0694-0.

NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidiscilinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.01.2023)

Požadavky na ukončení předmětu:

- aktivní účast na semináři

- průběžné plnění úkolů

Požadavky ke zkoušce:

- studenti zpracují a obhajují projekt zaměřený na reálie německy mluvících zemí 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (09.10.2023)

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru (11.10., 18.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování (18.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků (25.10.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií (29.11.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování (6.12., 13.12.)

Využití ICT ve výuce reálií (20.12.)

Projekty k reáliím německy mluvících zemí (3.1.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html