SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the German language II - OPNG3G022A
Title: Didaktika německého jazyka II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 9 / 9 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Mgr. Markéta Přádná
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)
The aim of the course is to develop the knowledge base of subject didactics, ie knowledge of the system of basic didactic knowledge and the ability of orientation in the complex issues of content and the process of teaching and learning students. Based on the knowledge of goal setting, communication competencies, planning, students will get acquainted with the basic principles of speech skills development, both in theory and in practice. After completing the course, students are able to choose appropriate and adequate procedures in terms of different composition of the target group of students in order to implement an individual and differentiated approach. Students will also get acquainted with the typology of errors and the possibilities of their analysis and correction. Samples of video recordings (also from students 'practice) and their reflections support students' development of the ability to see specific aspects of teaching, problematic situations, but also to ask questions and critically analyze and evaluate their own and other people's experiences. Subsequent micro-outputs of students, including their self-assessment and evaluation, support the development of the ability to set goals, plan, implement and evaluate their own teaching and the teaching of others. The content of the course includes topics: Development of speech skills: reading comprehension, listening comprehension, speaking and writing. Types of texts and work with text in a German language class. Error, typology of errors and their correction.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 35 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 75 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 17 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)

Požadavky pro ukončení předmětu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- plnění průběžných úkolů

Požadavky pro ukončení zkoušky:

- zkouška proběhne ústní formou

- studenti si připraví přípravu na 3 vyučovací hodiny se zohledněním řečových dovedností

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)

Rozvoj řečových dovedností: čtení s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: poslech s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: ústní projev.

Rozvoj řečových dovedností: písemný projev.

Druhy textů a práce s textem v hodině německého jazyka.

Chyba, typologie chyb a jejich korektura.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html