SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interactive Media in German Language Teaching - OPNG2G137B
Title: Interaktivní média ve výuce německého jazyka
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)
Learning outcomes of the course unit The course is focused on the possibilities of using a specific kind of didactic means - interactive media. Students will acquire relevant knowledge and skills to help them implement interactive media in their future German language teaching. Students work specifically with interactive whiteboards and tablets in conjunction with other technical resources. The content of the course is: Interactive whiteboards, possibilities of use in VCJ, software support. Principles and ways of working with interactive whiteboards in VCJ. Creating learning objects for presentation on interactive whiteboard in German language lessons. Tablets, types, possibilities of use, software support. Didactic materials for tablets. Working with applications and working with tablets. Benefits and limitations in using interactive media. Smart Class Program for Foreign Language Learning. The basic part of the course will be practical creation of learning objects for acquiring speech skills and especially language resources. The course has been taught in German.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

Podle aktuální epidemiologické situace bude předmět vyučován buď ve škole nebo v prostředí Google Classroom s využitím nejrůznějších prostředků pro možnost praktické práce s prezentovanými nástroji a platformami.

Odkaz: https://classroom.google.com/c/MjQ3NTQxMjc5NTQz?cjc=elnyu4j

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

BOTLÍK, Tomáš. Modern multimedia language labs in foreign language teaching. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 788-792). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020. [cit. 2021-7-27]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/217459/.

ALEXANDER, C. A case study of English language teaching using the Internet in Intercollege’s language laboratory. The International Journal of Technology, Knowledge and Society. 2007 (3), 1-15.

BANNISTEROVÁ, D. a kol. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Dům zahraničních služeb. 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.

BLÁHOVÁ, J. Inovativní a tradiční použití ICT ve výuce německého jazyka. Pedagogická orientace. Olomouc: Československá pedagogická společnost, 2010, 20(2): 77-92. ISSN 1211-4669.

BUŠOVÁ, L.. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura. 2009/201060(1): 31-34. ISSN 0009-0786.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education. 2009, 1(3), 11-16. ISSN 1803-537X.

DOSTÁL, J. Interaktivní tabule – významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola [on-line]. Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.

GLASER, C.. Evaluationsstudie zur Implementierung eines multimedialen Sprachlabors im Deutsch(-als-Zweitsprache)-Unterricht der Unterstufe an einer Neuen Mittelschule. Diplomová práce. Wien: Universität Wien, 2013.

GREENFIELD, S. Změna myšlení: Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: BizBooks, 2016.. ISBN 978-80-265-0450-4.

HARTMANOVÁ, J. Kam směřuješ, interaktivito? Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol. 2012,18(2): 16-17. ISSN 1211-6858.

HUBATKA, M. Zkušenosti s multimediální interaktivní výukou. Moderní vyučování: Časopis pro nové programy v českém základním školství, 2007,13(5): 25. ISSN 1211-6858.

MORAVEC, J. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 139(3): 17-20. ISSN 0323-0449.

PELCOVÁ, Š. Tablety ve školství – žáky baví, učitele motivují. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2013, 21(26): 5. ISSN 0862-9641.

POKORNÝ, A. Nebojme se interaktivních technologií. Rodina a škola: časopis pro rodiče a učitele. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 54(7): 24-26. ISBN 80-7041-170-8. ISSN 0035-7799.

SLAVÍČEK, V. Jak se osvědčily tablety. Rodina a škola. Praha: SPN, 2013.60(18): 18.

ŠŤÁSTKOVÁ, Z. Žáci českých škol zkoušejí tablety místo učebnic. Týdeník školství. Praha: Sofiprin, 2012, 20(37): 5. ISSN 0862-9641.

ŠVANCAR, R. Pro a proti interaktivním tabulím. Učitelské noviny. Praha: Ministerstvo školství, věd a umění, 2012, 115(16): 14-15. ISSN 0139-5718.

HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, 2007. 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.

VANDERPLANK, Robert. Deja vu? A decade of research on language laboratories, television and video in language learning. Cambridge University Press, 2009. 978-1-4503-4655-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

25/2 Online úložiště a online materiály, úvod do aktuálních trendů ve vzdělávání (gamifikace, adaptivní učení, micro- learning, distanční výuka – její možnosti a limity, blended learning/hybridní výuka – jak využít výhody distanční výuky v prezenční výuce) a jejich využití ve VCJ, Interaktivní tabule - možnosti jejího využití ve VCJ (doporučení z praxe)

4/3 Multimediální aplikace a webové portály v distanční výuce – např. aplikace BookWidgets – tvorba digitálních pracovní listů pro procvičování gramatických jevů, výuku reálií, nácvik ústního projevu apod.
Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce.

11/3 Vybrané elektronické učebnice (Klett, Polyglot, Hueber) a možnosti jejich využití nejen v kombinaci s ostatními platformami. Práce s interaktivní tabulí.

18/3  SmartClass – mutlimediální jazyková laboratoř a její využití při výuce ve škole a při distanční výuce (prezentace výukového prostředí - možnosti a limity) využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass.

25/3 SmartClass (praktické využití ve VCJ) - využití aktivit pro aktivizaci žáků/podporu autonomního učení případně výuka celé vyučovací hodiny v prostředí SmartClass - tvorba konkrétních aktivit, Letś talk, cvičebnice NJ, Využití Activ Inspire a SMART ve VCJ.

1/4 Vzdělávací aplikace v mobilních telefonech, práce s mobilním telefonem (např. Quizlet, Kahoot, Socrative, umimenemecky.cz apod.). Aktivizační metody.

8/4 Možnosti tvorby vlastních úložišť a mini e-learningů, informační zdroje pro vyhledávání a využití multimédií ve výuce, možnosti dalšího vzdělávání v oblastech multimediálních technologií ve VCJ. Tablety a žákovská zařízení, možnosti jejich využití ve VCJ, využití vizualizéru v hodinách NJ při hybridní, prezenční i distanční výuce.

22/4 Další aktuální trendy v jazykovém vzdělávání, aplikace nejen pro samouky (Duolingo, Deutschtrainer, Ankommen, Tinycards apod.). Využití a tvorba online únikových her.

29/4 Analýza vybraných multimediálních aktivit, jejichž využití v dalších vzdělávacích předmětech, např. při využití metody CLIL apod. Další vzdělávání v oblasti didaktiky ICT ve výuce cizího jazyka.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích

- tvorba průběžných úkolů (zkoušení aplikací a technologií v praxi)

- vytvoření výukových materiálů pro osvojování řečových dovedností a především jazykových prostředků na ZŠ či SŠ nebo výuka jedné vyučovací hodiny na SŠ za využití multimediálních technologií dle konzultace s vyučujícím

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html