SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Problems in Methodology - OPNG2G131B
Title: Aktuální problémy lingvodidaktiky
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (26.10.2019)
The aim of the course is to provide students with an insight into the change in the position of German in foreign language teaching at primary and secondary schools under the influence of multilingualism. Students will become familiar with the concept of multilingualism and its specific manifestations in the current reality of institutional foreign language teaching (the position of German as a second foreign language after English as a result of the introduction of compulsory second language at primary school); - foreigners; bilingualism and bilingual programs focused on German language at Czech primary and secondary schools; CLIL; immersion). Students will actively seek sources for the studied issue, visit German lessons with a group of pupils with different mother tongues in the Czech Republic or Germany, attend a lecture and discuss with a school teacher with a bilingual program.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (02.10.2020)

Výuka bude do odvolání probíhat distančně on-line v MS Teams v době standardního rozvrhu na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad2f2ae25b2bb438888fe09f95feb6fa0%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=4bfc750a-6c65-43bb-b574-6f73d4f7db08&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

ANDRÁŠOVÁ, H. Klasifikace chyb způsobených vlivem angličtiny na němčinu v písemném projevu žáků. In: Cizí jazyky, 2014, roč. 57. Č. 1. ISBN ISBN 1210-0811.

BÄR, M. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz. Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009. 576 s. ISBN 978-3-823-36531-0.

BÄR, M. Europäische Mehrsprachigkeit durch rezeptive Kompetenzen. Konsequenzen für Sprach- und Bildungspolitik. Aachen: Shaker, 2004. 204 s. ISBN 3832223010.

JANÍK, M. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 67-80, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3.

JANÍK, M. Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory. In: Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2014, roč. 24, č. 3, s. 330-352. ISSN 1211-4669.

JANÍK, M. Koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků. In: Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 24-28, 5 s.

JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 127 s. ISBN 978-80-210-6683-0.

JANÍK, M. Koncept mnohojazyčnosti ve výzkumu. In: Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 169 - 181, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5.

NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. In: Aussiger Beiträge [Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre]. 2009, roč. 3., č. 3, s. 173-186. ISSN 1802-6419.

NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos - Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, 2012, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6.

ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Bilingvní programy a jejich odraz do přípravy učitelů cizích jazyků. Praha: UK PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2020)

Obsah předmětu tvoří témata:

- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (7.10., 14.10.)

- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v důsledku zavedení povinného druhého CJ na 2. stupni ZŠ (21.10.)

- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců (2.12.)

- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách (9.12., 16.12.)

- CLIL (4.1.)

 

V případě nařízení distanční výuky bude probíhat on-line výuka přes MS-Teams.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2020)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- průběžné plnění úkolů

- prezentace tématu v semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html