SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the German Language IV - OPNG2G116A
Title: Didaktika německého jazyka IV
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)
The aim of this course is to complete the knowledge and skills base of German language didactics in the line of compulsory subjects. After completing the course, students are able to choose appropriate and adequate procedures in terms of different composition of the target group of students in order to implement an individual and differentiated approach. The content of the course includes the following topics: Possibilities of motivating students to learn German. Learning strategies and styles and their development and support in teaching German. Individualization and differentiation in German language teaching. German language teaching for pupils with specific learning disabilities. Teaching German to gifted students. Current state of the new school-leaving examination at secondary schools. Students will be able to choose one topic according to their current needs. The teaching will include students' micro-outcomes, including their self-assessment and assessment, the aim of which will be to support the development of skills to set goals, plan, implement and evaluate their own teaching and the teaching of others. Students' micro-outputs will be subject to video recordings that will allow the development of the ability to see specific aspects of teaching and problem situations.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (10.02.2022)

JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2.

Evropské jazykové portfolio. (do 11 let). Plzeň: FRAUS, 2007. ISBN 80-7238-216-0.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HÖHLE, B. (Hg.) Psycholinguistik. 2. Aufl. Berlin: Akademie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4.

BIMMEL, P., RAMPILLON, U. Lernerautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49651-6.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-317-X.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

Témata:

Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka.

Výuka německého jazyka u žáků se specifickými poruchami učení.

Výuka německého jazyka u nadaných žáků.

Volné téma dle výběru studentů.

Možnosti motivace žáků pro učení se němčině s důrazem didaktické hry.

Strategie a styly učení a jejich rozvoj a podpora ve výuce němčiny.

 

Mikroteaching:

Praktické výstupy studentů zaměřené na jednotlivé řečové dovednosti a jazykové prostředky a jejich integraci v rámci vyučovací hodiny.

Obsahové rozvržení praktických seminářů: úvod k tvorbě mikrovýstupů; slovní zásoba + poslech a mluvený projev; slovní zásoba + čtení a psaní; gramatika + mluvený projev; slovní zásoba + fonetika a fonologie).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (29.01.2022)

- Aktivní účast na výuce (80 %)

- plnění průběžných úkolů

- 1x mikroteaching (v případě prezenční výuky vč. videonahrávky)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html