SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Observation practice in German - OPNG2G105A
Title: Náslechová praxe v oboru německý jazyk
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNG4G013A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (26.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to commence the field-specific practical training of students in a timely manner. Classroom observation is therefore included in the first semester of the follow-up master's degree program, and so students have the opportunity to become acquainted with a particular educational environment at primary or secondary school before their continuous practice. The course consists of six lessons in German language teaching at school, where observation forms and assigned tasks follow the course of lessons and the subsequent reflection in the range of six hours, which takes place in a standard study environment under the guidance of the teacher. Participation of selected invited practitioners - teachers, where the practice took place, is also expected to be reflected in the reflection. In order to meet the outcome of the observation practice students prepare the first portfolios, which then become part of the final summary portfolio (see Didactics of German IV).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

Doporučená literatura:

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

Podmínky k zápočtu:

- min. 6 hospitací v hodinách němčiny na ZŠ

- hospitační záznamy

- účast na rozborových hodinách v rámci semináře,

- příprava portfolia

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html