SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
French Language Didactics III - OPNF4F032A
Title: Didaktika francouzského jazyka III
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
doc. Jana Bírová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Jana Bírová, Ph.D.
prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Pre-requisite : OPNF4F022A
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)
The course aims to deepen the students’ preparedness for self-reliant lesson management including planning and follow-up evaluation. In continuation of the preceding subject Didactics of the French Language II the student perfects his/her skills by means of analysing real teaching situations, suggesting alternative solutions, and elaborating appropriate methodological material. The student is able to react adequately to various educational contexts of FLE instruction, counting the inclusion of game and drama elements or alternative pedagogical techniques for diverse audiences. Simultaneously, attention is paid to the introduction to research conduction in the field of foreign language teaching: the student is capable of propounding, implementing, and evaluating his/her own research project. - Methodology of research in the field of didactics of foreign languages: the research project, qualitative and quantitative research; plurilingualism and interculturality (in-depth); speech skills and linguistic means (in-depth, based on the experience from the continuous practice at lower secondary school); game and drama elements in foreign language teaching; alternative pedagogical trends and language teaching; young adult literature and FLE. AI for language teacher.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním konceptům kurzu - řečové dovednosti, kompetence dle Volume complémentaire CECRL)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt, analýza výukových situací a dokumentů pro publikum 15-19 let)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů, prezentace) 

Příprava na zkoušku: 10 hodin (zpracování, konzultace a vzájemné prezentace finálního projektu) 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (03.10.2023)

DEFAYS, M. (ed.) Le FLE en questions. Bruxelles: Mardaga, 2020.

Conseil de l´Europe (coll.): Volume complémentaire du CECRL avec de nouveaux descripteurs. 2017

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e édition).

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER H. Lenseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011.

SILVA H. Jeu en classe de langue. Paris: CLE International, 2008.

HOWELL D. C.; ROGIER M.; YZERBYT V.; BESTGEN Y. Méthodes statistiques en sciences humaines. Louvain-La-Neuve: De Boeck, 2015.

PUREN Ch. La nouvelle perspective actionnelle et ses implications sur la conception des manuels de langue. In:  LIONS-OLIVIERI M-L.; LIRIA P. (eds.) L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Éditions Maison des Langues, 2009 (pp. 119–137).

BYRAM M.; WAGNER M. Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. In: Foreign Language Annals 51, 2018 (pp. 140–151).

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)

Realizace výukové jednotky (lze dodat i ve formě videa) spolu s doplňkovými materiály a písemným rozborem (odevzdáno před zkouškou) s využitím nástrojů ICT/AI.

Ústní pohovor nad didaktickou jednotkou, její teoretická analýza.

Student musí prokázat schopnost teoretické analýzy realizované jednotky na základě odborné literatury.

Max. dva opravné pokusy.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)

Přednáška a seminář 1-3 - Nástroje AI (úvod), Recepce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 4-6 - Produkce (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 7-9 - Interakce  (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 10-11 - Mediace   (koncept a jeho aplikace, analýza výukových aktivit a jejich produkce pro vybrané publikum, včetně autoevaluace a párové evaluace)

Přednáška a seminář 12 - Didaktický výzkum v oblasti FLE, aktuality ze světa výuky FLE a cizích jazyků, Nástroje AI (reflexe)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html