SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and observation (FJ) - OPNF4F013A
Title: Náslechová praxe FJ s reflexí
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)
Cílem předmětu je dovolit studentům seznámit se se současnou výukou francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na různých typech škol. Student působí v hodinách francouzského jazyka v roli pozorovatele, který se však může, pokud je k tomu vhodný okamžik, ujmout aktivnější role asistenta. I v těchto okamžicích však má za úkol vnímat maximum toho, co tvoří podstatu výuky cizího jazyka. Student si tak vytvoří portfolio konkrétních didaktických situací, které následně analyzuje, podrobuje reflexi v seminářích (sám, s dalšími studenty i oborovým didaktikem) a propojuje s poznatky a dovednostmi získanými v souběžném předmětu Didaktika francouzského jazyka I. Témata: Didaktický materiál; Jazyková třída; Vztah učitel-žák-učivo; ICT ve výuce jazyků; Verbální i non-verbální komunikace; Evaluace; Příprava hodiny a její realizace; Práce s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi; Interkulturalita a práce se stereotypy.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe : 30 minut (student komunikuje s vedoucím praxe, připravuje si observační nástroje, prochází si výukové materiály)
Samostudium literatury: 5 hodin za semestr (četba vybrané publikace z literarury kurzu a její použití při tvorbě portfolia - reflexe vztahu teorie/praxe)
Práce se studijními materiály: 5 hodin za semestr (práce s observačními a analytickými nástroji ve výuce, zpracování portfolia)
Plnění průběžných úkolů: 5 hodin za semestr (příprava zadaného úkolu ze semináře, reflektivní úkol ve vztahu k observovaným jevům a problémům)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX, M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER, M., CADET, L. (dir.) Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011.

PERETTI, A. de, MULLER, F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD, J. Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD, P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.

TAGLIANTE, C. L’évaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE International, 2005.

KARSENTI, T. (Dir.) Le numérique en éducation – Pour développer des compétences. Québec : Presses de l’Université du Québec, 2019.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů.

Prezentace portfolia didaktických situací podle sylabu kurzu.

Jeden opravný pokus.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

Seminář 1: úvodní setkání, role pozorovatele a asistenta v jazykové výuce, jazyková třída

Seminář 2-3: cíle jazykové výuky, vztah učitel-učivo-žák

Seminář 4-5: aktivity v jazykové hodině, jejich průběh a hodnocení

Seminář 6-7: řečové dovednosti a jejich rozvíjení v jazykové výuce 

Seminář 8-9: jazykové prostředky a jejich rozvíjení v jazykové výuce 

Seminář 10-11: hodnocení v jazykové výuce (nástroje, známkování)

Seminář 12: prezentace portfolií, závěrečná evaluace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html