SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Orbis pictus II - OPND3V041B
Title: Orbis pictus II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBW1V144A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
Kurs se zaměřuje na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování kulturního produktu/artefaktu publiku různého věku a zájmů. Individuálními aprvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/glerii.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.11.2021)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234.

FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/, Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80- 729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslovémuseum v Praze)

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI: www.gamuedu.cz www.upm.cz

Doporučená literatura:

Edukační programy UPM, Galerie Rudolfinum a jiné. Dostupné na KVV PedF UK

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1. V návaznosti na osobní portfolia prohloubené studium teorií kultury a vizuální kultury. Možnosti výkladových rámců a identifikace témat s pedagogickými implikacemi. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.

2. Empirický divák, vizuální sémiotika, intervizualita a diskursivních vrstvy ovlivňujících čtení smyslu, významu a funkcí uměleckého díla, kontexty a pluralita interpretací kulturního artefaktu. Prohloubené studium interpretačních strategií a strategií současné umělecké praxe – proměny sociálních praxí uměleckého artefaktu v kontextu „obratu k obrazu“ a k „sociálnímu a kolaborativnímu obratu“ v umění.

3. Diskursivní modely edukace pro galerie, muzea a muzea umění – empirický divák před obrazem.

Příklady postupů při tvorbě edukačních programů a využití aktuálních výzkumných nálezů z terénních výzkumů v UPM,Galerie Rudolfinum a dalších institucí u nás i v zahraničí (např. reflexivní model Tate Modern, diskursivní model pro Galerii Rudolfinum, aktivní zóny U(P)M v Praze aj.) a jejich obsahová analýza.

Pozn. Podle možností budou některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky boží, Muzeum. Památník Lidice aj.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html