SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - OPND3S042A
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 10 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.11.2021)
Kurz je zaměřen na problematiku lidí se zdravotním znevýhodněním (postižením). Tito žáci, dospělí jsou přirozenou součástí společnosti. Jeví tedy zájem o kulturně historické poznání. Cílem kurzu je objasnit studentům specifika vnímání, komunikace těchto osob. Současně je nutno upozornit na bariéry (sociální, komunikační i architektonické) a jejich případné odstraňování. Cílem kurzu je objasnit studentům specifika vnímání, komunikace těchto osob. Současně je nutno upozornit na bariéry (sociální, komunikační i architektonické) a jejich případné odstraňování. Ve společném prostoru je možno podporovat ideu humanity a lidství.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

LECHTA,V. ed. Inkluzivní pedagogika, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům. Praha: Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 9788072908745.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1.    Kulturně historický vývoj péče o osoby se zdravotním postižením po současnost;
2.    Jednotlivé cílové skupiny osob se zdravotním postižením;
3.    Specifika kognitivních procesů, paměti, učení osob se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením a poruchou autistického spektra;
4.    Zpřístupnění kulturně historického prostředí výše uvedeným skupinám;
5.    Bariéry: architektonické, sociální, komunikační, edukační;
6.    Komunikační strategie s osobami s jednotlivými druhy znevýhodnění

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html