SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specialized excursion - OPND3D026A
Title: Odborná exkurze
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [DS]
Extent per academic year: 5 [days]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Martina Indrová, Ph.D.
doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
The aim of the excursions is to expand the knowledge of the listeners acquired during lectures and seminars and to verify with practical examples how education takes place at historical objects, in museums and galleries, in memorials and in other memory institutions. The excursion itself takes place in three stages. In the first, preparatory, phase, students are introduced to the excursion program. They work with professional literature and practically apply the knowledge and skills acquired in individual study courses when preparing their professional presentation. During the excursion, they watch the presentation and educational work on the visited objects, professional papers of their colleagues and present their own contribution. In the third phase, in the form of a discussion, they evaluate the quality of the presentation and interpretation of the cultural heritage at the visited objects and suggest possible improvements. In the same way, there is an evaluation of all the contributions heard, both by the students and also by the teachers present.
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 50 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Povinná literatura:

ČAPEK, Vratislav.  a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998.

HOMEROVÁ, Marie. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20.

JULÍNEK, Stanislav. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

PETRYL, Josef. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962.

PASÁK, Tomáš. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3.

Doporučená literatura:

Dále dle tématu exkurze.

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)

Obsah:

1. den 

Návštěva regionálního muzea. Referát studenta o dějinách muzea a jeho významu pro regionální dějiny 19.- 20. století. Prohlídka  expozice. Diskuse nad shlédnutou expozicí, její hodnocení studenty i vyučujícími. Prohlídka drobné architektury v okolí. Referát studenta vztahující se k návratu Božích muk na český venkov.

2. den  

Návštěva středověkého hradu. Účast na edukačním programu. Diskuse o shlédnutém programu spolu s autory programu.  Referáty studentů o dějinách hradu a o jeho majitelích v průběhu dějin po 20. století. Diskuse na téma Zestátnění hradů a zámků pro roce 1945, návrat kulturních objektů do majetku bývalých šlechtických rodin po roce 1989. Příklady péče soukromníků o velké stavební objekty (nejlépe návštěva takového objektu a diskuse s jeho majitelem).

3. den

Prohlídka skanzenu. Diskuse s pracovníky skanzenu o organizaci „tradičních“ zvyků- masopust, velikonoce, vánoce. Referát tudenta věnovaný některému z etnografických témat. Diskuse o skanzenu, návrhy jiného řešení slavností připomínajících tradiční svátky. Přednáška učitele či přizvaného hosta na příbuzné téma.

4. den 

Historická krajina. Ukázka barokní krajiny- hospodářské dvory, kaple, historické cesty. Referát a následná diskuse na téma využití krajinného celku pro edukaci.

Návšteva kláštera. Referáty studentů zaměřené nadějiny navštíveného kláštera, zachovanou architekturu, malbu a sochařské práce.

5. den 

Návštěva historického města. Reráty na témta zachovaných památek a slavných rodáků. Prohlídka historické části města s pracovními listy ztaženými z internetu. Diskuse o kvalitě pracovních listů, návrthy na jejich vylepšení. Závěrečná diskuse věnovaná kvalite přednesených referátů. Shrnutí získaných poznatků, shrnutí edukačních zkušeností, návrhy na zlepšení v oblasti interpretace.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)

Referát přednesený studentem na exkurzi, účast na exkurzi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html