SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special seminar - OPND2D112B
Title: Specializační seminář
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Is incompatible with: OPND2D111B
Annotation -
Last update: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
A New Teacher’s Survival Guide. The special seminar is aimed at didactic assessment of the pros and cons of teaching history (with special focus on contemporary history). The relationship will be scrutinized that exists between historiography, history as a school subject and culture in its general historical sense, with the help of experience from the teaching practice. Novice school teachers or heritage educators are liable to disillusionment as a result of palpable divergence of didactic theory and the actual practice. They ask for advice about how to inspire school children, how to reduce the amount of schoolwork, how to plead for public appreciation of history before other school subjects, etc.
Literature -
Last update: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)

Recommended literature:

GRACOVÁ, Blažena - LABISCHOVÁ, Denisa: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008

ČINÁTL, Kamil - PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014. Dostupné online http://www.dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu

HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. Dostupné online http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky

HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav. Proměna cílů historického vzdělávání v časech nových médií, in: Jaroslav Najbert (ed.) Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny HistoryLab.cz. Praha 2017. Dostupné online https://historylab.cz/metodika/kapitola/ucebnice-a-historicke-vzdelavani-pro-21-stoleti/promena-cilu-historickeho-vzdelavani-v-case-novych-medii

HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31., dostupné online: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104529

LABISCHOVÁ, Denisa. Co si uchováme v paměti?: empirický výzkum historického vědomí. Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.

STRADLING, Robert:  Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2003, dostupné online: http://www.msmt.cz/file/35899



Internet resources:

http://dejepis21.cz/didaktika

www.moderni-dejiny.cz

www.nasinebocizi.cz

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (21.02.2021)

Sylabus:

Nelze obecně stanovit, témata a jejich pořadí budou dohodnuta v první hodině (např.:  Město a venkov, Lidé na okraji společnosti, Rodina a dětství, demografické proměny, Tržní hospodářství, Problematika genderu, Diskriminace v dějinách, Zdraví a nemoc v dějinách.)

 

Odkaz na seminář:


https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afeaa4d3a5a9b43549366a958fc2686a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=3728b957-476a-421f-8ce4-ab0ae1f75455&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)

80% attendance, presentation; seminar work.

Active participation in the seminars requires students to take a time-consuming but continuous work (choosing a family photo, reading a short article, bringing a favorite comic book). If the group composition of the students allows, we will focus on reflecting on the training and experience of those students who have already started teaching. Students will complete the course by preparing their own model lesson with regard to the theoretical and methodological impulses of the course.

Classified credit.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html