SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of literature III - OPNC2L111A
Title: Didaktika literatury III
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 5 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Pre-requisite : OPNC2L106A
Is interchangeable with: OKNC2L111A
Annotation -
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)
During the third semester, you will plan the lecture for senior high school students according to the principles of constructivism (so-called backward planning). This preparation will be the subject of a written examination. In the seminar you will get acquainted with the basic secondary school curriculum documents, the form of the school-leaving examination and the catalog of requirements for the school-leaving examination. We will introduce different concepts of literary education in high school and think about their pros and cons. Together we will define the key competences of a high school literature teacher. We will deal with the issue of building a canon for the school-leaving examination. We will focus on the evaluation of high school textbooks on the example of a selected canonical author. We will get an idea of ​​the available textbooks and other materials for teaching literature in high school and think about their strengths and weaknesses. We will focus on introducing and testing various possibilities of working with poetry at high school, but also on other methods supporting the development of reading skills and student's response to a literary text. We will look for ways to strengthen the passion of the studied texts and how to work with selected works of the narrow canon. Together we will reflect on the organization and content of the curriculum of secondary school literary education. The question is whether literature can be better studied in a time perspective (grouping texts according to when they were written) or using a thematic approach (grouping them according to the topic they share) and how these approaches affect the knowledge of the subject. We will focus on the issue of formative assessment in literary education, the different types of outcomes you will bring from your practice, the formulation of quality criteria, and how the outcomes will provide evidence of learning. Significant attention will be paid to the reflection of practice. We will compare experience from the junior and senior high school. In the final seminar, we will return to the vision you formulated in the first seminar in Didactics of Literature I, asking yourself what I would like to be a teacher, how much this vision has changed, and setting your development goals for the future. An integral part of the seminars will also be recommending texts that work in practice, not only from the narrower canon of Czech literature.
Literature -
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)

Reccomended literature

(1)   Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011.

(2)   Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011.

(3)   CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009.

(4)   ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 

(5)   FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2011.

(6)   FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné také z: https://munispace.muni.cz/book?id=873.

(7)   Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016.

(8)   HAUSENBLAS Ondřej. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. Kritické listy, roč. 2004, č. 16, s. 5-7.

(9)   Hausenblas, Ondřej. „Čtení s porozuměním a aktivizace žáka: Činnosti před četbou – při četbě – po četbě literárních textů“. In Košťálová, H. a kol.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010, s. 51–56.

(10)         Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 4044.

(11)         Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234241.

(12)         Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.

(13)         Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 8387.

(14)         Chaloupka, Otakar. Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č. 2, s. 5761.

(15)         Kolár, Robert a kol. Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010.

(16)         Kostečka, Jiří. Ještě jednou k pojetí výuky literatury na středních školách. [online] Asociace češtinářů. [cit. 2019-09-27] Dostupné z www: <http://www.ascestinaru.cz/jeste-jednou-k-moznostem-vyuky-literatury-na-strednich-skolach/>

(17)         Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321344.

(18)         KOŠŤÁLOVÁ H., MÍKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007.

(19)         KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. Dostupný z WWW: <http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf>

(20)         KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997.

(21)         KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995.

(22)         KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.

(23)         Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010.

(24)         Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.56, s. 141146.

(25)         Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 5355.

(26)         NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.

(27)         PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006. (zejména pasáže "Ve škole")

(28)         PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.

(29)                Seminář České knižnice. [online] [cit. 2019-09-29] Dostupné z www: <https://www.kniznice.cz/pro-skoly>

(30)         ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha:2012. [online] [cit. 2019-14-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>

(31)         Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017.

(32)         VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011.

(33)         VALA, J. Poeziestudenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.

(34)         VALA, J., FIC, I. Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. In Český jazyk a literatura, roč. 63, 2012/2013, č. 5, s. 209-215.

(35)         VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (Výzkum recepce konkrétních básní).  Olomouc: Hanex 2012.

(36)         VALA, J., SLADOVÁ, J. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii.In Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013/2014, č. 1, s.  26-33.

(37)         WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016.

 

 

Online resources (assessment and curricular documents)

(1)  STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody slovního hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1523>.

(2)  STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody známkování. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1522>.

(3)   STARÝ, K.: Sumativní a formativní hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/992>.

(4)  RVP pro gymnázia [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>

(5)  RVP pro střední odborné vzdělávání [online] Národní ústav pro vzdělávání [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.nuv.cz/t/rvp-os>

(6)  Literatura k hodnocení žáků. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/928> .

(7)  Oficiální stránky nové maturitní zkoušky [online] [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www:  <https://maturita.cermat.cz/>.

(8)  Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. [online] Cermat, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Dostupné z www [cit. 2019-15-09]: <https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf>

 

Resources for the selection of poets and their poetry collections

·       ČERVENKA, Miroslav et al. Slovník básnických knih: díla české poezie od obrození do r. 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990.

·       FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích.. Praha: Academia, 2014.

·       HRUŠKA, Petr, ed. a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.

·       Nejlepší české básně 2014. Brno: Host, 2014.

·       Nejlepší české básně 2015. Brno: Host, 2015.

·       Nejlepší české básně 2016.Brno: Host 2016.

·       Nejlepší české básně 2017. Brno: Host, 2017.

·       Nejlepší české básně 2018. Brno: Host, 2018.

·       ZÁBRANA, Jan, ed. Jak se dělá báseň. Praha: Československý spisovatel, 1970.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)

Examination requirements

 

1. Written preparation of the lesson (for more see the assignment for preparation of the lesson - see below)

 

2. Active participation in the seminar

 

Recommended reading

 

See recommended literature for the first to third semesters of didactics (see credit requirements for each semester) and seminar materials.

 

Assignment for preparation of lesson

Selection of curriculum and lesson plan for senior high schools (sequence of steps)

You choose one distinctive poetic personality for your planning from 20th century or 21st century (selection will follow the rules outlined in the first seminar, the last seminar before practice will definitely agree on the selection). It should be a poet who you think is worth reading, whose poetry is a challenge for you (your potential pupils). You should think about how old you are (from what type of school) you will work with and how many lessons you want to devote to this subject. You will briefly assess how close the author's poetry might be to pupils, how it could interest and enrich them, why you should include it in the literature lessons (why they should deal with it) - min. 15 lines (you formulate a big idea that you think is connected with the creation of this poetic personality, or with poems that you offer to the pupils, or in the poetic direction, the poetic generation or the school of which he is a representative). You will adequately justify the choice of poetic text(s) and describe its didactic potential.
You will write a lesson plan in which you will use appropriate texts and methods of work to familiarize pupils with the creation of a selected poetic personality (the preparation will include copied, scanned literary or secondary texts, worksheets, etc.). When elaborating the preparation, rely on the criteria that you received in the 2nd semester of didactics and which you can find in the download section of the načteno.cz page. If you manage to teach the lesson plan in practice, the reflection of the realized teaching will be valuable (then you can include the commented creations of the pupils in the preparation). The preparation should also include instructions on the assessed pupil output and the formulation of assessment criteria.
You will hand in your preparation no later than January 9, 2020.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html