|
|
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)
Reccomended literature (1) Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011. (2) Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011. (3) CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009. (4) ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. (5) FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2011. (6) FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné také z: https://munispace.muni.cz/book?id=873. (7) Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016. (8) HAUSENBLAS Ondřej. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. Kritické listy, roč. 2004, č. 16, s. 5-7. (9) Hausenblas, Ondřej. „Čtení s porozuměním a aktivizace žáka: Činnosti před četbou – při četbě – po četbě literárních textů“. In Košťálová, H. a kol.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010, s. 51–56. (10) Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 40–44. (11) Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234–241. (12) Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. (13) Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 83–87. (14) Chaloupka, Otakar. Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č. 2, s. 57–61. (15) Kolár, Robert a kol. Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010. (16) Kostečka, Jiří. Ještě jednou k pojetí výuky literatury na středních školách. [online] Asociace češtinářů. [cit. 2019-09-27] Dostupné z www: <http://www.ascestinaru.cz/jeste-jednou-k-moznostem-vyuky-literatury-na-strednich-skolach/> (17) Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344. (18) KOŠŤÁLOVÁ H., MÍKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007. (19) KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. Dostupný z WWW: <http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf> (20) KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997. (21) KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995. (22) KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. (23) Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. (24) Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.5–6, s. 141–146. (25) Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 53–55. (26) NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. (27) PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006. (zejména pasáže "Ve škole") (28) PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. (29) Seminář České knižnice. [online] [cit. 2019-09-29] Dostupné z www: <https://www.kniznice.cz/pro-skoly> (30) ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha:2012. [online] [cit. 2019-14-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf> (31) Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. (32) VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011. (33) VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013. (34) VALA, J., FIC, I. Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. In Český jazyk a literatura, roč. 63, 2012/2013, č. 5, s. 209-215. (35) VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (Výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012. (36) VALA, J., SLADOVÁ, J. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii.In Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013/2014, č. 1, s. 26-33. (37) WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016.
Online resources (assessment and curricular documents) (1) STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody slovního hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1523>. (2) STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody známkování. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1522>. (3) STARÝ, K.: Sumativní a formativní hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/992>. (4) RVP pro gymnázia [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> (5) RVP pro střední odborné vzdělávání [online] Národní ústav pro vzdělávání [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.nuv.cz/t/rvp-os> (6) Literatura k hodnocení žáků. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/928> . (7) Oficiální stránky nové maturitní zkoušky [online] [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <https://maturita.cermat.cz/>. (8) Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. [online] Cermat, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Dostupné z www [cit. 2019-15-09]: <https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf>
Resources for the selection of poets and their poetry collections · ČERVENKA, Miroslav et al. Slovník básnických knih: díla české poezie od obrození do r. 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990. · FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích.. Praha: Academia, 2014. · HRUŠKA, Petr, ed. a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008. · Nejlepší české básně 2014. Brno: Host, 2014. · Nejlepší české básně 2015. Brno: Host, 2015. · Nejlepší české básně 2016.Brno: Host 2016. · Nejlepší české básně 2017. Brno: Host, 2017. · Nejlepší české básně 2018. Brno: Host, 2018. · ZÁBRANA, Jan, ed. Jak se dělá báseň. Praha: Československý spisovatel, 1970. |
|
||
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.10.2019)
Examination requirements
1. Written preparation of the lesson (for more see the assignment for preparation of the lesson - see below)
2. Active participation in the seminar
Recommended reading
See recommended literature for the first to third semesters of didactics (see credit requirements for each semester) and seminar materials.
Assignment for preparation of lesson Selection of curriculum and lesson plan for senior high schools (sequence of steps) You choose one distinctive poetic personality for your planning from 20th century or 21st century (selection will follow the rules outlined in the first seminar, the last seminar before practice will definitely agree on the selection). It should be a poet who you think is worth reading, whose poetry is a challenge for you (your potential pupils). You should think about how old you are (from what type of school) you will work with and how many lessons you want to devote to this subject. You will briefly assess how close the author's poetry might be to pupils, how it could interest and enrich them, why you should include it in the literature lessons (why they should deal with it) - min. 15 lines (you formulate a big idea that you think is connected with the creation of this poetic personality, or with poems that you offer to the pupils, or in the poetic direction, the poetic generation or the school of which he is a representative). You will adequately justify the choice of poetic text(s) and describe its didactic potential. |