SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I - OPNC2C118B
Title: Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů I (didaktické zaměření)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 2 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Incompatibility : OPNC2L119B
Is incompatible with: OPNC2L119B
Annotation -
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (27.01.2021)
Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (27.01.2021)

Jazyková část (dr. Doležalová)

Jazyková část se koná 23. 2. a 9. 3. 2021.

uka bude probíhat online, a to v reálném čase ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS.

Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)

Jazyková část:

povinná
Myhill, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, s. 1-21.
Myhill, D. a Watson, A. (2014). The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), s. 41-62.
Myhill, D. (2005). Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), s. 77-96.
Wyse, D. (2001). Grammar. For writing? A critical review of empirical evidence. British Journal of Educational Studies, 49(4), s. 411-427.

doporučená
Locke, T. (Ed.). (2010). Beyond the grammar wars. Oxon: Routledge.

 

Literární část:

 

Vybrané články a úryvky ze soudobých anglicky psaných pramenů.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)

 

Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.

Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:

  • Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
  • Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
  • Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
  • Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
  • Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?

 

 

Sylabus literárnědidaktické části:

Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.

Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (27.01.2021)

Požadavkem ke splnění předmětu je aktivní práce v semináři a plnění zadaných úkolů. V jazykové části je nutno přečíst povinnou odbornou literaturu - o ní se bude v semináři diskutovat a k ní se budou vztahovat zadané úkoly. Bližší informace budou sděleny na 1. semináři. 

Vzhledem k nízkému počtu hodin se vyžaduje stoprocentní účast. V odůvodněných případech lze po domluvě s vyučujícím absenci nahradit vypracováním seminární práce. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html