SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Didactics of Czech Language I - OPNC2C101A
Title: Didaktika českého jazyka I
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 60 / 59 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNC2C105A, OPNC2C113A
Is interchangeable with: ON2303101
Annotation -
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Introduction to problematics of Czech language didactics as a theoretical subject, history of the field, present state. Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV.  Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. 

Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. 

Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.   

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Štěpáník a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020.

 

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25.

Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:

1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence).

2. Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři.

3. Příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce) a její prezentace v semináři.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html