|
|
|
||
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce. |
|
||
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154. Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Štěpáník a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020.
Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25. Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
www.rvp.cz Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. |
|
||
Last update: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky: 1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence). 2. Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři. 3. Příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce) a její prezentace v semináři.
|