SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Geology and Geology Teaching - OPNB4B041A
Title: Geologie a výuka geologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 30 (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
The seminar is focused on an interactive presentation of selected key topics from geology with an overlap into related disciplines (e.g. paleontology, stratigraphy). Students will be introduced to topics supplementing the basic lecture on general geology and stratigraphy, especially current trends and news in earth sciences, which are related to new views on the evolution and paleoecology of selected groups of organisms, paleoclimatology. The goal of the course is to expand and deepen, in particular, cross-sectional knowledge in geology, to become familiar with other ways of presenting certain selected topics from geology in an unconventional and attractive way during teaching. During the seminars, the geology curriculum (RVP ZV and RVP G) and the possibility of its inclusion in "SVP", methods and forms of teaching geology (frontal teaching, IBSE, excursion activities), the use of textbooks and information resources for teaching geology, the inclusion of aids and working with them will be discussed in the teaching of geology and, last but not least, about the overall (comprehensive) preparation of teachers for teaching earth sciences.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 87 hodin. Přímá výuka odpovídá 45 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 45 minut, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku (klasifikovaný zápočet) v rámci plnění předmětu (15 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy.

_____________________________________________________

MS Team pro prezenční studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams

MS Teams pro kmbinované studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (27.07.2022)

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha: SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha : SPN.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN,.

Čížek, F. et al. (1978): Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. [skripta PřF UK] Praha : SPN. http://enviregion.pf.ujep.cz/exkurze/ucitele/data/metodika.pdf

Kočárek, E. (1978). Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN.

Kočárka, E. & Pavlíčka, V. (1990). Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Pedagogická fakulta České Budějovice.

Pauk, F. & Bican, J. (1978). Praktická cvičení z mineralogie a petrologie. Praha: SPN.

Pauk, F. & Bouček, B. (1975). Praktická cvičení z geologie. Příručka pro studium přírodopisu na pedagogických fakultách. Praha: SPN.

Pauk, F. et al. (1979). Didaktika geologických věd. Praha: SPN.

Turanová, L. & Bizubová, M. (2002). Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geologie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.

Turanová, L. (2000). Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.

Ziegler, V. (ed.). (2000): Modernizace výuky biologie a geologie. [sborník příspěvků] Praha : PedF UK, 2000.

Flegr J.(2005): Evoluční biologie. Academia Praha.

 

Časopisy: Vesmír, Živa, Příroda, Ochrana přírody, Nature.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
Klasifikovaný zápočet/zkouška: ústní zkoušení v rozsahu sylabu a diskuze nad autorským portfoliem, které vychází z řešení zadaných a povinných úkolů.
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)

Obsah kurzu:

1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie: specifikace pro „tradiční školství“, klasické reformní školství, „moderní alternativní programy“, obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R). Příprava na vyučovací hodinu: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky). Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika forem a metod výuky na ZŠ a SŠ v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, specifika vybraných forem a metod výuky geologie (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT).

2. Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ s doložkou MŠMT, nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa): přírodniny, preparáty hornin, krystalografické modely, modely krystalografických soustav a mřížek, schémata v geologii (klasifikační, geologická, evoluční), stratigrafické a časové osy, filmy, videa, animace, e-learning, multimediální a interaktivní výukové programy; speciální analytické přístroje, geologické pomůcky a vybavení do terénu, geologická mapa atd. Exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ – definice formy výuky, klasifikace a fáze exkurze, výhody a nevýhody, návrhy na praktické „exkurzní“ geologické úkoly (lokalita a geologický profil, geomorfologická lokalita, paleontologická lokalita, nácvik „geologických“ dovedností a technik v terénu, specifika exkurze do muzeí, těžebních a výrobních podniků, fenomén „geoparky“ a výuka geologie, návrhy na praktické úkoly pro laboratorní cvičení z geologie (geologické sbírky, zpracování exkurzního materiálu, geologická školní technika). 

3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR.

5.-6. Prezentace a konzultace pracovních verzí skupinových portfolií 

 

Znění zadaných úkolů (podrobně viz podpůrné materiály a vlastní výukové semináře):

Úkol 1: Sestavte vlastní ŠVP, resp. učební plán pro vzdělávací obor Přírodopis – Neživá příroda na 2. stupni ZŠ.

Úkol 2: Vyberte si jeden geologický tematický celek (práce ve dvojici/skupině).

Úkol 3: U Vámi vybraného geologického tematického celku vyhodnoťte jeho zastoupení v RVP ZV a RVP G, tj. jaké jsou očekávané výstupy a rozsah učiva.

Úkol 4: Definujte konkrétní oborové minimu pro zvolené téma.

Úkol 5: Vyhodnoťte úroveň zpracování Vámi zvoleného geologického tematického celku v jednotlivých učebnicích přírodopisu pro 9. ročník ZŠ.

Úkol 6: Připravte konkrétní „výuku“ zvoleného geologického tematického celku na ZŠ v návaznosti na již realizované úkoly 3 až 6.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)
Klasifikovaný zápočet/zkouška: ústní zkoušení v rozsahu sylabu a diskuze nad autorským portfoliem, které vychází z řešení zadaných a povinných úkolů.
Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.01.2024)

Studijní opory (studijní materiály, záznamy přednášek a cvičení) jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy.

_____________________________________________________

MS Team pro prezenční studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams

MS Teams pro kmbinované studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html