SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Activating Methods of Biology Teaching - OPNB4B034B
Title: Aktivizujicí metody výuky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
The course is focused on the possibilities of using activating methods in the teaching of biology. As part of the course, students are introduced to selected activating methods, which are demonstrated on practical examples of the application of methods in the teaching of biology. Attention is paid to the practical trying of activating methods and their integration into the context of educational goals and the possibilities of its implementation.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Výuka probíhá v prezenční podobě. V případě nemožnosti realizace prezenční výuky bude výuka realizována ve formě videohovorů v časech dle rozvrhu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.

Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.

Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.

Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás - biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.

Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.

Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.

Webové stránky vzdělávacích institucí (ZOO, botanické zahrady, ekologická centra, muzea)

Webové stránky přírodovědných soutěží (Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost, Ekologická olympiáda a další)

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
  1. Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
  2. Využití ICT ve výuce biologie
  3. Biologická témata v průřezových tématech RVP
  4. Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
  5. Distanční vzdělávání v biologii
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Podmínkou ukončení předmětu je 1) aktivní účast na výuce a 2) zpracování výstupu ve formě přípravy výukového celku s využitím zadaných aktivizujících metod, jeho obhájení, modelová realizace v rámci cvičení a odevzdání v písemné podobě.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13826

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html