SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Zoology and Teaching Zoology - OPNB2B135B
Title: Zoologie a výuka zoologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Files Comments Added by
download Biologie všedního dne.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download BIONIKA - INSPIRACE PŘÍRODOU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download ČLOVĚK A RYBY - příklad průřezového tématu.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download DETERMINACE TAXONů ŽIVOČICHů - PŘÍKLAD URČOVÁNÍ HLAVNÍCH SKUPIN HMYZU.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download FORENZNÍ ENTOMOLOGIE JAKO PŘÍKLAD PRAKTICKÉHO VYUŽITÍ ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download CHKo Blaník jako didaktický prostor.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download JEDOVATÉ A NEBEZPEČNÉ ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ JAKO PRůŘEZOVÉ TÉMA.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Metody sběru hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Nevítaní hosté.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Počernický rybnik.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download PŘÍKLAD PROJEKTOVÉ VÝUKY - maternální péče u ploštice kněze mateřského.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download PŘÍKLADY ZPůSOBů VÝUKY ZOOLOGIE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Strucny_obrazovy_klic_nahled2 opravený autorem 12.10.2019.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Tvary-přírody - Příklad využití filmu ve výuce.avi prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download VYUŽITÍ ŠKOLNÍHO AKVÁRIA VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download ZOOLOGICKÉ EXKURZE VE VÝUCE.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
The course is focused on the interactive presentation of selected topics of zoology and with an overlap into related disciplines. Students will be acquainted with current trends and innovations in zoology, which are related to new views on evolution, taxonomy, nomenclature, but also the use and ecology of species and new interactions between humans and animals. The aim of the course is to expand and deepen especially cross-sectional knowledge in zoology as well as to get acquainted with other ways of presenting certain selected topics from zoology in a non-traditional and attractive way. During the seminars, the curriculum of zoology, methods and forms of teaching zoology (outdoor and indoor activities), the use of textbooks and information resources for teaching zoology, the inclusion of tools and work with them in teaching zoology and last but not least the overall (comprehensive) teacher training will be discussed. for teaching zoology. Students will get acquainted with activating approaches to teaching biology and with possible strategies to increase students' interest in this subject.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Podrobnější seznámení s metodami výuky zoologie, novinkami v zoologii (nový pohled na taxonomii některých skupin), využitím chovů (zejména akvária) ve školní výuce,   prací s odbornou literaturou (problematika determinace druhů), modelovými druhy ve výuce, rybami jako modelovou skupinou ve výuce zoologie a ekologie, významem a využitím zoologických zahrad, ekocenter a dalších zařízení pro exkurzní činnost. Zmíněna budou příkladová průřezová témata (např. bionika – inspirace přírodou, jedovatí a člověku nebezpeční živočichové)

 

Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K samostudiu se použijí powerpointové prezentace, doporučená literatura a studijní opory

Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika

Teaching methods - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)
přednášky, powerpointové prezentace, diskuse, studijní opory
Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

1/ Bionika - inspirace přírodou

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského

7/ Příklady způsobů výuky zoologie  

8/Využití školního akvária ve výuce

9/ Zoologické exkurze ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

11/ Význam a typy zoologických exkurzí

12/ Modelové druhy živočichů na prezentace různých jevů

13/ Jedovatí a nebezpeční živočichové – příklad průřezového tématu

14/ Živočichové v životě člověka, ryby a člověk

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (06.09.2021)

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu.

Learning resources - Czech
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html