SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special and Inclusive Education - OPN03S303B
Title: Speciální a inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)
Studentům bude přiblížena podstata odlišnosti a potřeb dítěte/ žáka v kontextu zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění a vysokého nadání. Budou představeny metodické přístupy učitele vyplývající z negativního i kompetenčního vymezení (chápání) odlišnosti. Charakteristiky projevů odlišnosti dětí /žáků budou ilustrovány na příkladech z praxe MŠ, stejně jako konkrétní postupy učitele, jimiž se téma odlišnosti stává tématem hry v MŠ. Část výuky bude věnována ukázkám metod individualizace a diferenciace úkolů v řízené aktivitě dětí/žáků dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční skupinové kooperace dětí v MŠ, identifikovat bariéry v prostředí MŠ pro děti/žáky se SVP. Témata: 1.) Inkluzivní podmínky v mateřské škole 2.) Vnímání odlišnosti jedince v předškolním věku 3.)Získávání zkušenosti s vlastní odlišností v předškolním věku 4.) Zrcadlení přístupů a postojů rodičů, vrstevníků a učitele MŠ 5.)Význam identifikačních vzorů v MŠ 6.) Individuální zadání hry dětem se SVP, diferencovaný přístup a modifikace postupů v práci s dětmi/žáky dle SVP 7.) Strukturování prostoru herny/ učebny MŠ 8.) Práce s pravidly v předškolním zařízení a rizika v nastavování vztahové sítě dětí se SVP.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)

HÁDKOVÁ, K. HÁJKOVÁ, V. a kol. Jsme rozdílní- hrajeme si a učíme se společně. Praha: Somatopedická společnost, o.s. Soubor pracovních sešitů pro práci s heterogenní třídou. 2013.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Metodická podpora předškolního zařízení pro zavádění inkluzivní praxe. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole, Verlag Dashöfer, ISSN 1802-4130, s. 1-11.

CHMELOVÁ, M., RADILOVÁ, E. Vzdělávání v předškolních zařízení v Německu, Holandsku a Švédsku: Příručka dobré praxe. Vyd. 1. Praha: Alfa Human Service, 2015, 115 s. ISBN 978-80-260-8417-4.  

LAZAROVÁ, B., HLOUŠKOVÁ, L., TRNKOVÁ, K., POL, M., LUKAS, J. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU 2015, 182 s.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8868 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html