SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education- Early and Preschoool Age - OPN03S105B
Title: Speciální pedagogika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o ontogenetickém vývoj dítěte, psychomotorickém vývoji, jeho zákonitostech, vlivu postižení, a také o roli rodičů, pedagogů a speciálních pedagogů. Témata: 1.) Raná intervence- legislativa, formy péče, pomůcky a technická podpora principy včasné intervence, podpora rodiny dle Vítkové 2.) Metody včasné intervence dle typu postižení 3.) Hra, experimentace, členění hry dle různých autorů 4.) Hra jako diagnosticko terapeutický prostředek 5.) Psychomotorický vývoj dítěte s postižením 6.) Systém rané podpory dítěte s kombinovaným postižením, metodika aktivního učení Lilli Nielsen. 7.) Vývoj dětské řeči (chronologický, lingvistický,...), vztah řeči a jiných oblastí (motorika, smysly, myšlení, paměť) 8.) Narušení obsahové, zvukové stránky řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prognóza, prevence) , narušením řeči v sociální interakci. 9.) Ontogeneze řeči dětí se sluchovým postižením v závislosti na stupni a typu sluchových ztrát. 10.) Příprava inkluzívních podmínek v předškolním zařízení pro vzdělávání žáků s omezenou schopností samostatného pohybu a orientace. Význam inkluzívního vzdělávání v předškolním věku. 11.) Formy podpory rodin s dětmi s mentálním postižením, legislativní a finanční podpora. 12.) Inkluzivní pojetí předškolního vzdělávání s postižením, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9.

KLENKOVA, J: Logopedie. Praha, Grada 2006 ISBN 80-247-1110-9.

KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-807315-240-6.

VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy, opomíjení faktor poruch učení a chování. Praha Institut neuro-vývojové terapie a stimulace 2019 ISBN 970-80-907369-0-0

Aktuální články z odborných časopisů

Aktuální legislativa  

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8886 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html