SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Effective methods of assessment and planning support of children in kindergarten - OPN01N173C
Title: Efektivní metody hodnocení a plánování podpory dětí v mateřské škole
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)
The course is part of the offer of courses within the project “Support of undergraduate education at the Faculty of Education of Charles University” (reg. No. CZ.02.3.68 / 0.0 / 0.0 / 16_038 / 0006965), subactivity Development of competences of students-future teachers by interconnecting theoretical and practical teaching. The aim of the course is to develop students' competences in the area of ​​observation, documentation, formative evaluation and individual support of children in kindergarten. Learning outcomes of the course unit The course is practically focused on the Learning Stories method and its use in the context of Czech preschool education. The method aims to support the child as a competent learning individual. It shows teachers how to support the development of each child and how to consistently apply a personality-oriented learning model through child learning stories. The course is divided into six full-time meetings, which will focus on familiarization with key theoretical bases for formative assessment and the Learning Stories method, practicing students practical skills in child observation, documentation of its development, evaluation and linking individual and group educational offers with evaluation results. Each attendance meeting is preceded by preparation in the Moodle online environment. Part of the course is also practice in kindergarten working with Learning Stories method, reflection and analysis of practical experience of students from practice.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)

Povinná:

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.

CARR, Margaret. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. London: Sage, 2001. ISBN 0 7619 6793 1.

CARR, Margaret a Wendy LEE. Learning Stories: Constructing Learner Iderntities in Early Education. Los Angeles: Sage, 2012. ISBN 978 0 85702 092 5

LEU, Hans Rudolf, Katja FLÄMIG, Yvonne FRANKENSTEIN, Sandra KOCH, Irene PACK, Kornelia SCHNEIDER a Martina SCHWEIGER. Bildungs-und Lerngeschichten: Bildungsprozesse in früher Kindheit beobachten, dokumentieren und unterstützen. Weimar: Das Netz, 2007. ISBN 978-393-7785-677

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

Doporučená:

Carr, M., Lee, W., & Jones, C.. An introduction to Kei Tua o te Pae : Assessment for learning: Early childhood exemplars. Wellington, NZ: Learning Media, 2004. Dostupné z: http://www.educate.ece.govt.nz/

Bagnato, S. J. Authentic Assessment for Early Childhood Intervention: Best Practices. New York: The Guilford Press, 2007.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)

přednáška, skupinová a individuální práce, sebereflexe, řešení praktických úkolů, praxe v MŠ,analýza  kazuistik, analýza videozáznamu,práce v  e-learningovém prostředí Moodle

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.02.2020)

Každý blok obsahuje prezenční výuku a 2 hodiny práce v online prostředí Moodle.

Členění kurzu:

1. a 2. blok: Úvod do metod formativního hodnocení a metody Learning Stories (každý blok 4 vyučovací hodiny- 6.3. a 13.3.)

 - pozorování, dokumentace a formativní hodnocení v MŠ

- teoretický základ a nácvik pozorovacích a hodnotících dovedností studentů v rámci uplatnění metody Learning Stories

3. blok: praxe studentů v MŠ uplatňující metodu Learning Stories v praxi (6 vyučovacích hodin)

- Pozorování dětí v praxi ve třídě, kde se s metodou Learning Stories pracuje, spolupráce s pedagogem na tvorbě příběhů o učení pro vybrané děti 

 v den dle individuálních možností studentů

4. blok: reflexe praxe a práce s příběhy o učení dětí (výsledky) praxe studentů, prohloubení dovedností studentů v práci s metodou Learning Stories (3 vyučovací hodiny) - 27.3.

5. a 6. blok: návaznost metody Learning Stories na tvorbu individuální podpory dětí v podobě plánů pedagogické podpory (3 vyučovací hodiny) - 24.4.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.12.2019)

Aktivní účast na nejméně čtyřech z šesti prezenčních setkáních
Splnění nejméně čtyř úkolů v online prostředí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html