SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactical approaches to science education - OPN01B116A
Title: Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKN01B116A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)
Pedagogical theories, developmental theories, theory of intelligence and their influence on the field didactics (taking into account the specifics given by age). Child and nature. Different approaches, such as deductive and inductive, or system and project approach. Introduction to literature, criteria for selecting appropriate teaching aids. Didactic principles. Methods, eg observation, experiment, opinion, excursion, good questions, AAE, walk ... Impact of environment (third teacher, informal education). Model organisms. Models in teaching. Establishment and maintenance of science collections. Evaluation of natural science activities, eg through portfolio.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky - tedy didaktiky přírodovědné. 

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OPN01B116A  je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 18 h). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5. Termín jejich odevzdání je nejpozději do 25.4.2021. Úkoly budu kontrolovat najednou od 26. 4. do 4. 5. Ke dvěma z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání budou probíhat dle rozvrhu v době cvičení, tj. lichý týdny akademické od 10.45 do 12.15 h v Microsoft Teams (pokud by byl problém, tak v google meets nebo v zoom). Před prvním setkání dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.

Kateřina Jančaříková

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Povinná:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků.

 

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Altmann, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.
Altmann, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.

Řehák, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Výuka probíhá kombinovanou formou. Ke splnění předmětu je nezbytná domácí práce studenta. Výukové bloky obsahují přednášky za pomoci PowerPointových prezentací, diskusi nad přednášenými tématy a úkoly, které studenti plnili.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

I. Teoretické znalosti

  1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
  2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
  3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
  4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
  5. Strukturalismus.
  6. Konstruktivismus. 
  7. Konektivismus.
  8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
  9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
  10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

II. Metodologické znalosti

  1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
  2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
  3. Dobré otázky.
  4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
  5. Narativní metoda.
  6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
  7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
  8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
  9. Zakládání sbírek v MŠ.
  10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OPN01B116A  je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 18 h). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5. Termín jejich odevzdání je nejpozději do 25.4.2021. Úkoly budu kontrolovat najednou od 26. 4. do 4. 5. Ke dvěma z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání budou probíhat dle rozvrhu v době cvičení, tj. lichý týdny akademické od 10.45 do 12.15 h v Microsoft Teams (pokud by byl problém, tak v google meets nebo v zoom). Před prvním setkání dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání 0, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.

Výsledky KZ

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250 – 300 výborně

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

 
 
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
 
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html