SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
2D Art Explorations - OPMN0V120A
Title: Výtvarné explorace plošné
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 120 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. ak. mal. Jiří Kornatovský
Teacher(s): MgA. Bc. Eva Horská
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Is pre-requisite for: OPMN0V140A, OPMN0V304B
Is interchangeable with: OKMN0V120A
Files Comments Added by
download akvarel_akryl_pastel.pdf techniky malby MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
download techniky kresby1.pdf techniky kresby MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
Introduction to the field of artistic expression in the area. Developing artistic thinking, feeling and creation. Basic drawing procedures, paintings and combined techniques. Context of the theme, art technique and material. Their transformation into teaching at primary school. The course is intended for students of Primary School Teacher Training. The aim of the course is to master the basic principles of surface creation, especially drawing and painting. Developing the ability of art vision, thinking and creation through a broad expression of various media. Work on a cycle of exercises in order to build personal portfolio of artwork and didactic materials. Understanding the function of expression in fine arts, in own and children's work. Reflection and analysis of (own) creative process in the form of reflective practice and didactic transformation. Ability to transform acquired knowledge and art skills into the curriculum of art education. Part of the course is the acquisition of theoretical and practical knowledge and skills of formative assessment. Experimentation of innovative methodological procedures and teaching materials, which includes formative assessment. Getting acquainted with the evaluation tools that are used in reflective evaluation in art education.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
studijní zátěž:
semináře: 18 hodin
příprava na seminář: 20 hodin
samostudium: 15 hodin
Literature -
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (28.02.2024)

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012

EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999

LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989

SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015

KANTOR, Jordan; ZABEL, Igor; DEXTER, Emma: Vitamin D: New Perspectives in Drawing. Phaidon Press 2005

ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz je veden formou praktických seminářů, v kterých se využívá metod formativního hodnocení během celého jeho průběhu.

Syllabus - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

1. Úvod - seznámení.

2. Kresba, jak ji neznáme.

3. Kresba jako základ pro malbu.

4. Malba, jak ji známe.

5. Co nám malba muže říct?

6. Tvorba prostoru v ploše.

7. Narativ vyprávění.

8. Velký formát plošného díla.

9. Společná tvorba.

10. Scriptorium.

11. Akční malba.

12. Zpětná vazba

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

zápočet

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář, zpětná vazba spolužákovi (využití principů formativního hodnocení).

Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání či uložení tohoto souboru na požadované médium.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html