SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of Development and its Variability - OPMN0Q115A
Title: Vývojová psychologie a variabilita vývoje
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 135 / 120 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=498
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Gabriela Mikulková
Mgr. Bc. Martina Píšová
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
PhDr. Jan Sácký
Pre-requisite : OPMN0Q105A
Is pre-requisite for: OPMN0Q135A
Is interchangeable with: OKMN0Q115A
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.10.2019)
The course focuses on propedeutics of one of the basic psychological disciplines, which also has a strong overlap in pedagogical practice. During the semester, students will learn various aspects of the development of an individual from prenatal age to death. Within the emphasis on the theories of lifelong development, students will be motivated to critical thinking, search for connections between the most famous theories of development and individual phenomena of individual development, as well as orientation in the current direction of empirical interest of Czech and world developmental psychology. It will reflect the current topics and changing trends in contemporary developmental psychology, which students will actively seek and discuss in the seminar part of the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (07.02.2022)

Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od prenátálního vývoje po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje potřebné pro výkon pedagogické profese.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (07.02.2022)
Celková časová zátěž studenta 120
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2 (24 za semestr)
Cvičení: 1 (12 za semestr)
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut (12 za semestr)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut (6 za semestr)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (15.05.2019)

BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka.  Praha: Portál, 2015

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012.

LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D.  Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.

PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999.

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (15.05.2019)
  • Vymezení předmětu, zákonitosti vývoje jedince, metodologie, typy výzkumů
  • Hlavní teorie vývoje (Freud, Erikson, Piaget)
  • Důležité teorie zaměřující se na interakci a vztah k blízkým osobám 
  • Prenátální období a perinatální období
  • Novorozenecké a kojenecké období
  • Batolecí období
  • Předškolní věk, školní zralost
  • Mladší školní věk  
  • Adolescence
  •  Vynořující se a raná  dospělost
  • Střední a pozdní dospělost 
  • Stáří  
  • Fenomén umírání a smrti
  •  Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje 
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (31.01.2024)

Kurz je ukončen písemnou zkouškou v rozsahu přednášek, seminářů a povinné literatury. Test obsahuje kombinaci otevřených otázek (vlastní formulace odpovědi ) a volby správné odpovědi z několika distraktorů. 

Časová náročnost písemné zkoušky - cca 30 minut.  Bližší informace budou prezentovány na první přednášce. Další úkoly bude studující plnit na seminářích. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 4 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (27.01.2023)

Studijní opory, prezentace přednášek, rozšiřující texty jsou k dispozici v kurzu Moodle : https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=498

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html