SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current issues of education in the international - OPMN0N172A
Title: Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: 82 / 81 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Annotation -
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Lectures and seminars will focus on selected global trends and current topics (e.g. global education, education for sustainable development, education for citizenship and implementation of formative assessment). Students will learn about current educational concepts (e.g. global citizenship, global competencies), teaching strategies and methods (e.g. non-violent communication, philosophy for children) and current global issues (e.g. migration, security and conflicts, working with pupils' emotions in primary school). In cooperation with the One World in Schools programme (People in Need organization), students will watch documentaries on current topics and receive methodological support for working with them (jsns.cz portal). In their home preparation for seminars and in seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and procedures for responding to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (15.09.2023)

Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o konceptu globální občanství, podnítit je k diskuzi o jeho různých formách a o tom, jak se mohou promítnout do nastavení mysli i jednání lidí, vybavit je schopnostmi implementovat inovativní výukové strategie a metody, které umožní začlenit aktuální globální témata do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a vytvořit prostor pro diskuzi nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (23.01.2024)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.

  • Přímá výuka: 34 hodin
  • Samostudium:  26 hodin
  • Úkoly v Moodle: 20 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

Literatura:

Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022.

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023.

Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf

Další zdroje:

Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/

Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Syllabus -
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Main topics of lectures and seminars:
1. Global education as a path to social transformation
2. Discussion methods and techniques in working with global issues - philosophy for children, working with promts/stimuli in discussion, etc.
3. The dangers of a single story in the education of primary school pupils
4. Methodology of working with documentary film in teaching (interactive work with the film in cooperation with the One World in Schools programme)
5. Working with pupils' emotions when teaching controversial topics
6. Non-violent communication as a way to better cooperation and development
7. Contemporary educational models and constructs (global citizenship, global competences, intercultural competences, etc.) as tools for (self)assessment and evaluation of the impact of teaching
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)

1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Povolená je jedna absence. 

2) Výběr dvou ze čtyř úkolů, které se zaměřují na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději tři týdny po poslední prezenčním setkání – 9. 1. 2024.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)

Modle předdmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15237

Součástí Moodle jsou studijní materiály i zadání úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html