SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personal and Professional Development - OPMN0N169A
Title: Osobnostní a profesní rozvoj
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 81 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0N156A
Is interchangeable with: OKMN0N169A
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2024)
The course focuses on the continuity of personal and professional development of student teachers, reflects, deepens and broadens students' professional knowledge and skills and contributes to the development of their professional identity. It consists of two main themes: 1) in the part focused on the student's personal development, it builds on the course Personal and Social Education I and is practically oriented. It enables students to reflect on their strengths, weaknesses and career readiness in the final phase of their studies, to set goals for further personal development and to practically deepen soft skills. It focuses on the dilemmas and actions of future teachers in challenging situations in relation to themselves, adults and pupils. 2) The portfolio section focuses on working with, reflecting on, and integrating the student learning outcomes produced during the course of the study to develop the professional competencies of student teachers.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2024)

reflektovat

prohlubovat

a rozšiřovat profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2024)

Studijní záltěž:

Přímá výuka: 24 hodin

Plnění úkolů: 10 hodin

Samostudium: 16 hodin

Podpora v moodlu: //dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16125.  Kurz je bez hesla

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, v tisku.

 

 

Doporučená literatura:

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, J., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd.2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005 s.1 - 11. ISBN  80-86897-00-1.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3-.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v pregraduální přípravě učitelů primární školy. In SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 180-190. ISBN 80-7315-081-6.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2024)

individuální a skupinová reflexe

analýza vlastní produktů v rámci studia

prožitkové metody osobnostní rozvoje

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2024)

The teaching of the subject includes the topics:

1. Reflection and self-reflection of the student's/prospective teacher's journey so far, strengths and weaknesses, personal and professional development plan

2. Teaching portfolio as a tool for teacher training and further professional development and preparation for CPD

3. Communication of a teacher in a challenging pedagogical situation with students, parents and colleagues

4. Psychohygiene of the student and teacher, preparation for coping with a challenging situation in the context of studies, prevention and intervention of teacher burnout syndrome

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (21.02.2024)

-        Aktivní účast  na prezenčních seminářích, jedna možná absence

-        plnění dílčích úkolů jako ppřípravy na semináře

-        splnění dvou úkolů (jeden z každého tématu, resp. od každé z vyučujících) do moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16125 v souladu se zadáním ve stanoveném termínu.  Klíč zísakjí studenti na 1. semináři.Kurz je bez hesla.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html