SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personality and Social Education I - OPMN0N103A
Title: Osobnostní a sociální výchova I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 114 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Alžběta Ferklová
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0N114A
Is interchangeable with: OKMN0N103A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (07.03.2019)
This course focuses on three basic areas of student development - future teacher - personal, social and moral development. Its main goal is to help adapt students with the new role, in the new social group, to deepen the level of students‘ self-knowledge, their ability of reflection and self-reflection. The course is in line with the content of the cross-curricular theme of Personality and Social Education in the Framework Educational Program. The course is realised by alternating self-entertainment activities and their reflections in the group. The course includes mainly methods of psychosocial training, RWCT methods, dramatic education, psychotherapy and method of situation analysis.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)
Student/ka prohloubí své sebepoznání, dovednost vědomé reflexe a sebereflexe, dovednost komunikovat s respektem k sobě i druhým. Získá příležitost v nové situaci navázat vzájemně podporující vztahy se členy skupiny a definovat si své osobní cíle. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (02.10.2023)

Studijní zátěž:

1) přímá výuka- 24hodin

2) příprava na semináře a zpracování vlastních reflexí - 12 hodin

3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

Povinná literatura:

BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2.

NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran : ilustrace ; 24 cm. ISBN 978-80-87917-50-3.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

 

Doporučená literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN: 978-80-72522-87-3-

ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (04.09.2019)

metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, psychoterapie, managementu v oblasti soft skills

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (07.03.2019)

1. Differentiation- mutual acquaintance in the group; the development of attention to differences and the search for advantages in differences; errors in knowing people, prejudices

2. Ability to learn and remember - sensory perception, attention and concentration; learning and learning skills

3. Self-recognition and self-understanding - I as a source of information about myself; others as a source of information about me; my body, my psyche (temperament, attitudes, values); balanced self-concept

4. Self-organisation - organising and planning your own time, setting personal goals

5. Psychohygiena - positive thinking, stress, mindfulness, social skills to prevent stress in interpersonal relationships; relaxation, troubleshooting

6. Creativity - development of the basic features of creativity (flexibility of ideas, originality, ability to see things differently), creativity in interpersonal relationships

7. Interpersonal relations - care for good relationships; empathy and view of the world through the eyes of the others, relations in the group - group dynamics, rules

8. Communication - obstacles in communication, respect and assertive communication skills, non-verbal communication, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (11.09.2022)

1) aktivní účast na výuce s tolerancí jedné absence

2) plnění drobných úkolů v termínu v rámci přípravy na seminář a vedení portfolia.

3) dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html