SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary Education and Reading - OPMN0L153A
Title: Literární výchova a čtenářství I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 90 / 80 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0L147A
Is pre-requisite for: OEMLL2116Z, OPMN0L160A
Is interchangeable with: OKMN0L153A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.02.2022)
The aim of the course is to lead students to the development of reading in primary school. Students will master the procedures of planning the preparation of teaching backwards (from the goals), determine the evidence of learning, evaluation criteria, choose appropriate methods, organizational forms and reflection with respect to the set goal. They consolidate their knowledge and skills to achieve coherence in the care of the development of reading and apply the already acquired knowledge about the main idea and didactic potential of the text.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.01.2023)

Prezenční výuka, event. možnost připojení online v případě nemoci či karatény:

ZOOM:

https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970

 

Vyčíslení studijní zátěže:

24 hod přímá výuka

20 hod samostudium studijních materiálů

14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet

Celkem 58 hodin

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.01.2023)

ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4

HAUSENBLAS (web): http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/?cat=9

HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. ISBN 978-80-7319-067-5.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. ISBN 978-80-907087-9-2.

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

International Literacy Asociation. Dostupné z www: http://www.reading.org.

Kritické myšlení: Dostupné z www: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/

Videa k lekcím z 1. stupně: https://www.nakladatelstvi-safran.cz/jak-vypada-vyuka/

Školní čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/

RVP ZV (2021): http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.01.2023)

Témata přednášek

1. Cíle literární výchovy, rozvoj čtenářství v současném světě

2. Plánování od cílů, třífázový model učení EUR

3. Nosné myšlenky, didaktický potenciál textu

4. Čtenářské stragie, podpora porozumění textu, integrativní pojetí čtenářské gramotnosti a literární výchovy

5. Motivace žáků k četbě; Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově

6. Čtenářské kontinuum

Témata seminářů

1. Plánování výuky od cílů v praxi

2. Čtenářské kostky (uplatňování třífázového modelu EUR); metody práce s knihou na 1. stupni ZŠ

3. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní

4. Čtenářské dílny, záznamy o četbě

5. Učebnice, pracovní listy a čítanky

6. Emoce v literatuře pro děti

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (13.02.2022)

Docházka (povolena je jedna absence) a aktivní účast na seminářích.

Zpracování vlastní přípravy lekce (vychází z prostudované literatury), kterou každý student konzultuje se svými kolegy, sdílí své poznatky i vývoj své přípravy, a návrh rozvoje čtenářství ve své třídě.

Ústní zápočet, na níž student obhajuje svou práci - přípravu lekce - dle předem formulovaných kritériích (k dispozici na 1. přednášce).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html