SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Overview of the history and culture of France II - OPMN0F253B
Title: Přehled dějin a kultury Francie II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Pre-requisite : OPMN0F202B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
This part of the cycle is dedicated to the history and culture of France from the Great French Revolution to the present and follows the following axes: Students will gain an overall view of the given period in its main lines of sociological, economic and political development, with significant events and personalities, with an emphasis on the relationship of continuity and divides in the transition from the earlier to the later era of the modern age. The second axis will enable students to orientate themselves in the history of French art and penetrate the inner logic of important artistic trends through leading artistic figures and canonical works (especially literature, but also to the extent possible architecture, painting, sculpture, music); with an emphasis on the constancy and transformation of the forms of European cultural heritage - in a pendant to the historical analogies of the first axis - at the same time it will offer support points for their enlightened, historically based interpretation. The content of the third axis will be orientation in the basic bibliography and thinking about ways to introduce children in the age group of the first grade of elementary school to these topics.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (2 hodiny týdně).

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (45 minut týdně).

Příprava na záverečný atest a zpracování průběžných úkolů: 5 hodin za semestr.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

DUBY, Georges. Histoire de la France, des origines à nos jours. Paris : Larousse, 2001.

DUBY, Georges. Dějiny Francie od počátků po současnost. Trad. Vladimír Cinke. Praha : Karolinum, 2003.

FERRO, Marc. Dějiny Francie. Trad. Jitka Matějů, Doubravka Olšáková ; chapitre sur les rapports franco-tchèques Milena Lenderová. Praha : NLN, 2006.

MATHIEX, Jean. Histoire de France. Paris : Hachette, 1997.

 

Notes et recommandations       

Georges Duby

Lire et étudier les chapitres qui se rapportent à l'époque étudiée. Selon son niveau de langue, aborder les textes d’abord en traduction et ensuite en français, ou alterner les deux versions ou encore pratiquer une lecture juxtalinéaire.

 

Jean Mathiex

Un résumé – très basique, mais utile pour réviser, rafraîchir, fixer les repères élémentaires.


Multimédia:

Portail institutionnel du ministère de la culture: www.Culture.gouv.fr

Portail institutionnel de l’éducation nationale: http://eduscol.education.fr/

Site L’histoire par l’image: www.histoire-image.org

Site jeune public de la BNF: http://enfants.bnf.fr/

Site du Collège de France: choix de conférences qui sera précisé.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Témata uvedená v anotaci budou konkretizována probírána v individuálních konzultacích dle domluvy se studenty.

1-2: Francouzská revoluce a její aktéři; dějinný význam měšťanských revolucí v Evropě prismatem filosofie dějin a politických teorií 19. století; čas mýtu versus čas dějin

3-4: Přechod od osvícenství k preromantismu, romantismus - nová sensibilita; kolonialismus, expansionismus

5-6: Industrializace, vliv nových ekonomických a politických struktur na vztah mezi umělcem a společností, na vnímání, status a (sebe)reprezentaci tvůrčího jedince

7-8: Francouzský politický systém a věda v proměnách 19. a 20. století; vědecká revoluce přelomu 19. a 20. století

9-10: Ideový a filosofický podklad realismu a naturalismu; souboj estetických paradigmat doby fin du siècle; krystalizace avantgard

10-11: Moderna a post(-)moderna; doba post-historická?

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Individuální konzultace.

Plnění průběžných úkolů.

Seminární práce na téma zvolené po domluvě s vyučujícím.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html