SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Overview of the history and culture of France I - OPMN0F249B
Title: Přehled dějin a kultury Francie I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Pre-requisite : OPMN0F202B
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
The course will focus on three axes: the first is an overall view of the history of France: the major periods and the main events related to them, the major figures who have made a major contribution to the history of the country, the main lines of sociological, economic and political development. The second axis will enable students to orient themselves in the history of French art, introducing the major artistic movements, the main artists and their great works, as well as giving guidance on how to read monumental works of architecture, painting and sculpture. The content of the third axis will include an orientation to the basic bibliography and didactic guidelines for talking about these topics with children at the first level of primary school. The first part of the course will discuss the history of France from Gaul and the Gallo-Roman civilization to the Classical period (17th century).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (rozsah práce 30 minut/týdně).

 

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

DUBY, G. Dějiny Francie od počátků do současnosti. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-514-0

BEAUSSANT, P. Král Slunce také vstává. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012.
BIVILLE, J. , DEMONGIN, C. THIBON,H. Histoire des arts Cycle 2, Livre de l'élève.  Paris: Nathan, 2011. ISBN : 9782091224558.

LE CALLENNEC, S. , FRANÇOIS, E.;  Histoire des arts cycle 3 Manuel de l'élève , Paris: Hatier, Collection Magellan, 2013. ISBN : 978-2-218-95752-9.

R. LE BOURGEOIS, Le Moyen Age Cycle 3, Livre de l'élève. Paris: Nathan, 2008. ISBN : 9782091220017

NEMO, J. , DE MONNERON, P., ROCHUT,J.-N.,  WILSON, N.,  ETIENNE,E.,   JÉGOU, C., Manuel d’histoire des arts Cycle 3. Paris :  Librairie des écoles,2011. ISBN : 978-2-916788-02-9 .

Multimédia:

LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, L'Antiquité - CD Rom. Paris : Hatier, 2010, ISBN : 978-2-218-94359-1. 

SZWARC, E., FRANÇOIS, E., LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, Le Moyen-Age 1.La naissance de la France - CD Rom

Portail institutionnel du ministère de la culture: www.Culture.gouv.fr

Portail institutionnel de l’éducation nationale: http://eduscol.education.fr/

Site L’histoire par l’image: www.histoire-image.org

Site du musée du Louvre: www.louvre.fr
Site jeune public de la BNF: http://enfants.bnf.fr

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Témata

1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“

2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.)

3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky

4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce

5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem

6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století

7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností

8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque

9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze

10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny…

11) …a současnost. Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Účast na přednáškách (max. 3 absence s doplněním úkolů)

Plnění průběžných úkolů.

Kolokvium na základě zpracovaných průběžných úkolů/sem práce.

Max. jeden opravný pokus.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html