course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The subject is focused on acquiring current expert knowledge in the field of logopedic diagnostics, therapy, educational approaches of speech and language disorders in the Czech Republic and abroad. Participants will be introduced to the views of our and foreign experts in etiology, diagnostics and therapy of neurodevelopmental disorders in children and neurological speech, language disorders in adults, speech fluency disorders, dysphagia in children and adults or myofunctional disorders, dyspraxia. The subject is further focused on the specifics of speech and language disorders.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět je zaměřen na získání současných odborných poznatků z vědního oboru logopedie. Zaměřuje se na současné názory z oblasti diagnostiky a terapie, rovněž na možné přístupy ve vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí. Studenti se seznámí s názory našich a zahraničních odborníků na etiologii, diagnostiku i terapeutické postupy neurovývojových poruch u dětí a neurogenních poruch komunikace v dospělosti, poruch fluence řeči, dysfagie u dětí i dospělých, budou se zabývat myofunkčními poruchami, dyspraxií. Zaměří se na specifika řečových a jazykových vad a poruch, na edukační postupy u jedinců s narušenou komunikační schopností.
Aim of the course -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The aim of the subject is to acquire current expert knowledge in the field of diagnostics, speech therapy and educational approaches of speech and language disorders in the Czech republic and abroad.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je získat aktuální odborné poznatky z oblasti diagnostiky, terapie a edukačních postupů u jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Přímá výuka
12 celkem
Přednášky:
12
Cvičení:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
10 hodin
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
11 hodin
Plnění předmětu
10 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
10 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
BROOKSHIRE, R., McNEIL M. (2014) Introduction to Neurogenic Communication Disorders . 8th Edition, Paperback. Mosby. ISBN 9780323078672.
DUFFY, J. R. (2012) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management . 3rd Edition. Mosby. ISBN 9780323072007.
GROHER, M. (2015) Dysphagia. Clinical Management in Adults and Children .2nd Edition, Mosby. ISBN 9780323187015.
LECHTA, Viktor, CZÉFALVAY, Zolt. a kol. (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3
PAUL ,R., NORBURY, C., GOSSE C. (2017) Language Disorders from Infancy through Adolescence 5th Edition Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. 5th Edition. Mosby. ISBN 9780323442343.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G.: (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7.
SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela, SMOLÍK, Filip (2015) Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7
další zdroje doporučovány při osobních konzultcích
Syllabus -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
· Neurodevelopmental disorders and developmental speech and language disorders.
· Diagnostics of language development, current diagnostic and therapeutic methods and techniques.
· Speech fluency disorders - balbuties and tumultus sermonis - current views on etiology, symptomatology, diagnostics, therapy and differential diagnostics.
· Dysphagia and possible therapeutic approaches.
· Neurological speech and language disorders acquired in adulthood or in old age, diagnostics and therapy of aphasia, diagnostics and therapy dysarthria, current diagnostic and therapeutic methods.
· Verbal dyspraxia.
· Education of children and pupils with developmental language disorders.
· Speech therapy for individuals with physical or sensory disabilities.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
- Neurovývojové vady a narušený vývoj jazykových a řečových schopností.
- Diagnostika jazykového vývoje, současné diagnostické a terapeutické metody a techniky.
- Poruchy fluence – balbuties a tumultus sermonis. Současné názory na etilogii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Diferenciální diagnostika.
- Dysfagie a možné terapeutické přístupy.
- Získané neurogenní poruchy v dospělosti a ve stáří. Diagnostika a terapie afázie, dysartrie. Diaagnostické testy a materiály.
- Současné názory na diagnostiku a terapii dyspraxie.
- Edukace dětí a žáků s narušeným vývojem jazykových schopností.
- Logopedická intervence u osob s tělesným a smyslovým postižením.
Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
- writing seminar work on selected topic based on study and analysis of foreign language texts; the range of seminar work is at least 10 pages
- oral exam
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
- Zpracování seminární práce na vybrané téma na základě studia a analýzy cizojazyčných odborných zdrojů, rozsah práce 10 a více normostran textu.