SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health literacy in interdisciplinary discourse - OPDQ1P124B
Title: Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Interchangeability : ODO114010
Is interchangeable with: ODO114010
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)
Předmět je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Má zprostředkovat studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Podrobně jsou probírány otázky teorie zdraví a nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických kontextech. Akcentován je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Předmět vychází z myšlenek evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmínkou převzetí odpovědnosti za vlastní zdraví.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu a poučenému zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie. Studenti by měli pochopit význam široce pojaté zdravotní gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost pedagogického pracovníka i pro teoretickou práci ve vědách o výchově.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

HOLČÍK, J. Zdraví 21 : Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Praha : Ministerstvo zdravotnictví České republiky.

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.

MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.

MARMOT, M.; WILKINSON, R.G. (eds.) Social Determinants of Health. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-856589-5.

NIELSEN-BOHLMAN, L. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington : National Academies Press, 2004. ISBN 978-0309091176.

OSBORNE, H. Health Literacy from A to Z. Sudbury : Jones and Bartlett Publishers, 2005. ISBN 978-0763745509.

SCHWARTZBERG, J.G. et al. Understanding Health Literacy. New York : American Medical Association, 2005. ISBN 1-57947-630-9.

WHALEN, S.; SPLENDORIO, D.; CHIARIELLO, S. Tools for Teaching Health. San Francisco : Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-9407-5.

WHO Health Promotion Glossary. Geneva : World Health Organisation, 1998.

ZARCADOOLAS, CH.; PLEASANT, A.F.; GREER, D.S. Advancing Health Literacy. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-8433-7.

ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

Zkouška formou rozpravy nad závěrečnou písemnou prací. Práce bude mít charakter studie na vybrané téma zdravotní gramotnosti, předpokládá se výběr dílčí problematiky relevantní k tématu disertační práce doktoranda.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2021)

1. Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti.

2. Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia.

3. Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup.

4. Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví.

5. Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém.

6. Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví.

7. Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí.

8. Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramotnosti v prostředí školy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html