SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Traditions of Czech Education - OPDQ1P123B
Title: Tradice českého vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Interchangeability : OD0115003
Is interchangeable with: OD0115003
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (15.11.2020)
Abstract: Gain an understanding of development tendencies and variables of education based on the identification of key events and historical circumstances leading to historical reversals in the traditions of Czech school and upbringing The topics of the course will be specified in relation to the topics of the dissertation of the registered candidates.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (15.11.2020)

ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia,

CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940.

PATOČKA, J. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie I. Praha : Oikúmené, 1997, 164-231.

UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK, 1971.

UHLÍŘOVÁ, J. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha : UK PedF, 2004.

VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: UK PedF, 1996.

VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pedagogika,1992, 42, 2, 251-258.

VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (15.11.2020)

Výstupem kurzu je ústní zkouška. Ta se uskuteční jako diskuse nad  písemnými tezemi. Teze poukáží na vztah mezi tématem disertace a tradicemi českého vzdělávání(historický kontext). Povinností studenta je odevzdat teze 14 dní před konáním zkoušky.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (15.11.2020)

·         Kořeny a předpoklady tradice české školy ( J. A. Komenský, česká komeniologie)

·         Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu

·         Význam J.F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartismu

·         Principy a projevy reformního hnutí

·         Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, vztah meziválečné situace na půdě školství a současná školská transformace)

·         Zvraty kontinuity české výchovné tradice (1918, 1939-1945, 1948-1989, 1990)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html