|
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Cílem předmětu je vyjasnit vybrané metodologické přístupy v dějinách a teorii hudby a aplikovat je na vlastní analýzu zvoleného hudebního díla. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Základní literatura:
Cook, Nicolas. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 9780198165088. Černý, Miroslav K. Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 807067914X. de la Motte, Diether. Musikalische Analyse. Kassel: Bärenreiter, 1990. ISBN 9783761801413. Descartes, René. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 978-80-7298-212-7 Fukač, Jiří, Poledňák, Ivan. Hudba a její pojmoslovný systém. Praha: Academia, 1981. Nietzsche, Friedrich. (2005). Nečasové úvahy. Praha, Oikoymenh. ISBN 80-7298-134-X Poledňák, Ivan, Fukač, Jiří. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1257-8. Spisy K. Janečka, C. Kohoutka, A. Forteho, aj.
Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební teorie:
Dahlhaus, Carl. Liszt, Schönberg und die große Form. Das Prinzip der Mehrsätzigkeit in der Einsätzigkeit. Die Musikforschung 41, 1988, č. 3, s. 202-213. Dahlhaus, Carl. Musical prose. In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, s. 105-119. ISBN 9780521332514. Dahlhaus, Carl. What is developing variation? In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, 128-133. ISBN 0521337836 Montgomery, David L. The Myth of Organicism: From Bad Science to Great Art. The Musical Quarterly 76, č. 1 (jaro, 1992), s. 17-66. HeuSS, Alfred. Eine motivisch-thematische Studie über Listz´s sinfonische Dichtung "Ce qu´on entend sur la montagne". Zeitschrift der internationalen Musikgesellschaft 13, 1911-1912, s. 10-21. Wörner, K. H. Modellvariantenprozesse. In Das Zeitalter der thematischen Prozesse in der Geschichte der Musik. Regensburg: Bosse, 1969, 131-291. ISBN 80-86300-48-X.
Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební historie:
Dahlhaus, Carl. Foundations of Music History. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 9780511627309. Eggebrecht, H. H. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption. Laaber: Laaber-Verlag, 1994. ISBN 3890072968. Feyerabend, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 978-80-7299-047-4 Heister, H. W. Das Konzert: Theorie einer Kulturform, Wihelmshaven: Heinrichshofen, 1983. ISBN 3795902770. Helfert, Vladimír. Prolegomena. Česká moderní hudba (Studie o české hudební tvořivosti). Olomouc, příloha časopisu Tempo, r. XV a XVI, Index, 1936. Hesla ze základních muzikologických slovníků a encyklopedií (Slovník české hudební kultury, Grove, MGG). Popper, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3 Rösing, Helmut. Rezeptionsforschung in der Musikwissenschaft, Darmstadt:Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983, ISBN 3534078683. WALTER, Michael. „Die Oper ist ein Irrenhaus“. Sozialgeschichte der Oper im 19. Jahrhundert, Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997. ISBN 978-3-476-01328-6. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Obsahové celky pro hudebněhistorickou část 1. Polemika o možnostech historiografického výzkumu (H. H. Eggebrecht, J. Černý) 2. Metody historického výzkumu (R. Descartes, P. K. Feyerabend, C. Dahlhaus) 3. Výzkum hudební recepce (Eggebrecht, Rösing) 4. Sociologické pojetí dějin hudby (H. W. Heister, M. Walter) 5. Induktivní metoda (K. R. Popper) Obsahové celky pro hudebněteoretickou část 1. Koncept rozvíjející variace (A. Schönber, C. Dahlhaus) 2. Tematická transformace a vícevětost v jednovětosti (A. Heuss, C. Dahlhaus) 3. Hudební próza (A. Schönberg, C. Dahlhaus) 4. Proces variace modelu (K. H. Wörner) 5. Idea organicismu v hudbě 19. století (D. L. Montgomery) |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Publikační výstup zpracovávající vybrané téma z problematiky předmětu. |