SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Goals and Methods of the Didactics of German as a Foreign Language - OPDG1G208B
Title: Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Interchangeability : ODGER08
Is interchangeable with: ODGER08
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)
The study subject Aims and methods of didactics of German as a foreign language deepens knowledge of didactics of foreign languages with an emphasis on German as a foreign language. The center of attention is the language policy in the Czech and European territories as a basic starting point for the development of foreign language didactics, which is reflected in the process of creating foreign language curricula and textbooks. Research into learning styles and strategies, as well as the rapidly changing development of multimedia, also play a fundamental role in foreign language didactics. An important topic of the study of this subject is also the investigation of the possibilities of developing speech skills and language resources in close connection with the detection and evaluation of the achieved level of pupils and students.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Dovalil, Vít. Sprachenpolitik in der Tschechischen Republik (unter besonderer Berücksichtigung der Beziehungen zur EU und zum Europarat). In Blanke, D. & J. Scharnhorst (Hrsg.), Sprachenpolitik und Sprachkultur. Frankfurt am Main:Peter Lang, 2009, 139–161. ISBN 978-3-6315-8579-5.

HOFFMANN, Ludger et al. (eds.) Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2017. ISBN 978-3-503-17194-1.

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.

KLEPPIN, Karin. Fehleranalyse und Fehlerkorrektur. In KRUMM, H. J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010, s. 1060-1072. ISBN 978-3-1102-4024-5.

KOEPPEL, Rolf. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.

KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter Mouton, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7.

KÜHNL, Iris. Vermittlung von Lernstrategien: Ist-Stand und Zukunftsperspektiven. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag, 2008. ISBN 9783865733849.

LOJOVÁ, Gabriela, VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

MAREŠ, Jiří. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.

Od jazykové rozmanitosti k vícejazyčnému vzdělávání. Příručka pro tvorbu politika jazykového vzdělávání v Evropě. Exekutivní verze 2007. Štrasburk: DGIV, Rada Evropy, 2007.

PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.

ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. 3., vollst. überarb. Auflage. Tübingen, Basel: A. Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7.

RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

SURKAMP, Carola (Hrsg.) Metzler Lexikon. Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stuttgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Doporučená literatura::

BARKOWSKI, Hans und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.). Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

 1.       Evropská a česká jazyková politika ve vztahu k němčině jako cizímu jazyku

2.       Metodické koncepty výuky cizích jazyků

3.       Vývoj kurikula v ČR a jeho projektování

4.       Teorie analýzy jazykových učebnic

5.       Strategie a styly učení při osvojování cizích jazyků s důrazem na němčiny jako cizí jazyk

6.       Multimédia v současné výuce cizích jazyků

7.       Testování, hodnocení, analýza chyb a jejich korektura jako prostředek k rozvoji komunikační kompetence

8.       Rozvoj řečových dovedností a zprostředkování jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

- aktivní účast

- plnění průběžných úkolů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html