course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
The course acquaints students with stress issues, with its positive and negative effects, with psychological and physical manifestations of stress, and with options to prevent excessive stress. The course will cover various sources of stress, including fields of study and work. The course will provide theoretical knowledge about stress and its management, but also an opportunity for practical activities that lead to awareness of your own stress and practice effective coping strategies.
The course consists of three thematic blocks providing theoretical knowledge to the key areas. To each of them, three practically oriented blocks are linked. Students will read the literature and solve the tasks according to the schedule. The seminars will be focused on reflections of self-experience and discussions of theoretical-empirical publications.
Topics of the theoretical part: 1. Stress, positive and negative effects of stress, manifestations of stress; 2. Stressors, specifics of work and study stress; 3. Coping strategies, positive and negative coping strategies
Topics of self-experience part: 1. Personal profile of stressors: What stresses me?; 2. Personal profile of coping strategies: How do I respond to stress ?; 3. Strengthening positive coping strategies.
Last update: Mgr. Anna Vozková, Ph.D. (14.01.2024)
Předmět seznamuje studenty a studentky s problematikou stresu, s jeho pozitivními a negativními efekty, s psychickými a fyzickými projevy stresu a s možnostmi, jak se nadměrnému stresu bránit. Zaměření předmětu bude pokrývat různé zdroje stresu, včetně studijního a pracovního. Předmět poskytne teoretické poznatky týkající se stresu a jeho zvládání, ale také příležitost k praktickým aktivitám, které vedou k uvědomění si vlastního stresu a nácviku efektivních copingových strategií.
Předmět je tvořen třemi tematickými bloky poskytujícími teoretické poznatky ke klíčovým oblastem, k nimž jsou navázány tři prakticky orientované bloky. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studující s teoretickými koncepty a výzkumnými výsledky souvisejícími se stresem, v praktické části pak studující budou moci diskutovat a zamýšlet se nad tím, jak stres ovlivňuje jejich život a studium a hledat jak zdravými způsoby řešit zvýšenou stresovou zátěž a prakticky si i některé možnosti vyzkoušet (např. relaxaci).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Celková časová zátěž studenta
60,0
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
15 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Anna Vozková, Ph.D. (14.01.2024)
PRAŠKO, Ján; PRAŠKOVÁ, Hana. Proti stresu krok za krokem: aneb jak získat klid a odolnost vůči nepohodě. Grada Publishing, 2001.
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres: Metody a praktická cvičení. Praha. Portál, 2001, 208.
KOHOUTEK, Rudolf; ŘEHULKA, Evžen. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 2011, 21: 105-117.
AUSTIN, Vicky; SHAH, Surya; MUNCER, Steven. Teacher stress and coping strategies used to reduce stress. Occupational therapy international, 2005, 12.2: 63-80.
SMETÁČKOVÁ, Irena; VIKTOROVÁ, Ida; ŠTECH, Stanislav; PAVLAS-MARTANOVÁ, Veronika; PÁCHOVÁ, Anna; FRANCOVÁ, Veronika; PTÁČEK, Radek. Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách. Československá psychologie, 2009, 63.4: 386-401.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním. Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů a aktivní účasti na semináři.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Anna Vozková, Ph.D. (14.01.2024)
1. ÚVOD DO TÉMATU STRESU:
Základní teorie vztahující se ke stresu
Pozitivní a negativní efekty stresu
Projevy stresu, fungování jedince pod zvýšenou stresovou zátěží
2. STRESORY A VLIV STRESU NA VÝKON
Typy stresorů
Vliv stresu na studijní výkony
Pracovní stres
3. OSOBNÍ STRESOVÝ PROFIL - Co mě stresuje?
Explorace vlastního profilu stresorů
Vliv stresu na život studujících
Stresová zátěž na vysoké škole
4. COPINGOVÉ STRATEGIE
Typy copingových strategií a jejich dělení
Výběr copingové strategie
Prokrastinace
5. OSOBNÍ PROFIL COPINGOVÝCH STRATEGIÍ - Jak reaguji na stres?
Explorace vlastích strategií
Zhodnocení efektivity používaných strategií
Dopady nevhodných strategií
6. POSILOVÁNÍ POZITIVNÍCH COPINGOVÝCH STRATEGIÍ
Psychohygiena
Sociální opora
Podpora psychického zdraví
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (29.09.2021)
Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.