SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Advisory services in education - OPBY4P053C
Title: Poradenské služby ve školství
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY4P042A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)
Předmět uvádí studenty do problematiky poskytování poradenských služeb ve školství. Seznamuje se současným systémem pedagogicko-psychologického poradenství, ve shodě s aktuální legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů. Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o současném poradenském systému, seznámit je s postupy, které jsou aktuálně využívány v poradenské praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém poradenských služeb ve školství. 2. Vznik a vývoj výchovného poradenství. 3. Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativní ukotvení, etické aspekty poradenské práce. 4. Úkoly, kompetence a standardy školního poradenského pracoviště. 5. Úkoly, kompetence a standardy pedagogicko-psychologické poradny. 6. Úkoly, kompetence a standardy speciálně-pedagogického centra. 7. Obvyklé varianty problémů školního věku. 8. Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, náprava a intervence. 9. Charakteristika vybraných metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření. 10. Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2005). Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2003). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. (2002). Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF.

KNOTOVÁ, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.

MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.

ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7914

Heslo pro hosty: akredkpg19

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html