SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention of Risk-taking behavior - OPBY4P043A
Title: Prevence rizikového chování
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 45 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY4P022A, OPBY4P023A
Is pre-requisite for: OPBY4P054B, OPBY4P055B, OPBY4P064C, OPBY4P103C, OPBY4P065B
Annotation -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)
The course introduces students to the social situation of people in at-risk groups. It deals with analysing the reasons for their marginalisation, as well as recognising socially deviant phenomena, their variants and definitions. Includes theories of risk behaviour and action. Addresses the issue of youth as a vulnerable social group. Students will be presented with an overview of basic concepts and approaches that will be further discussed and problematized. Special emphasis will be placed on knowledge and prevention of risky behavior in children and adolescents and phenomena related to the family and school environment. The course will also deepen students' knowledge of substance use and other forms of potentially addictive behaviors. It also addresses the impact of pathologically addictive behaviors on the individual and on society. The course is based on the concept of the interdisciplinary field of addictionology, which is reflected in the effort to integrate new knowledge about the causes and development of addictive behaviour from the fields of medicine, psychology, sociology and social work. At the same time, it takes into account relevant findings from economics, law, criminology, education and cultural and social anthropology.
Aim of the course -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)

The aim of the course is for the student to understand the social situation of people in at-risk groups, to get acquainted with selected problems and possibilities of their prevention at various levels. The aim is also to deepen the students' knowledge of prevention, treatment and research on substance use and other forms of potentially addictive behaviour, their impact on the individual and on society, and on the social reintegration of those who suffer as a result of such behaviour.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 165 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 25 minut, na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodinám, práce se studijními materiály (za celý semestr) 18 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Příprava na zkoušku 35 hodin.

Literature - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)

Adiktologie: odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí. ISSN 1213-3841.

BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. & KRAUS, B.  Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017.

FISCHER, S. & ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.

JEDLIČKA, R., HOFERKOVÁ, S. & KRAUS, B. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv.

KALINA, K. a kol. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 

MIOVSKÝ, M. a kol.  Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012.

MIOVSKÝ, M. a kol.  Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015.

MIOVSKÝ, M. a kol.  Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny, 2015.

NIELSEN SOBOTKOVÁ, V.Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada., 2014.

NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003.

NEŠPOR, K., CZÉMY, L., PERNICOVÁ, H.  Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí - časná a krátká intervence. Sportpropag, Praha, 1998.  

ROTGERS, F. a kol. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada, 1999. 260 s. ISBN 80-7169-836-9.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012 (čj. 37/2009-61)

Národní středisko pro drogy a závislosti. [online].  [cit. 2023-01-10]. Dostupné z: https://www.drogy-info.cz/.

Requirements to the exam -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2023)

All tasks are compulsory and required to pass the exam. Tasks must be worked out in pre-arranged terms. The password for Moodle course will be arranged at the first meeting.

1. Reading a scholarly article (individual part and group presentation) (fulfilled - failed). Further information on this task will be provided in Moodle in the IA 2020 attrition course Health Education (BC, Ks) /Prevention of risky behaviour. The password for accessto the course will be communicated to students at the first meeting.

2. Test I. (intermediate test, 2 trials, min. pass mark of 70%), Test II (exam test, 3 trials, 1 due date, two additional remedial, min. pass mark of 70%). The date of the intermediate test (Test I) will be presented in Moodle in the IA 2020 education for health (BC, Ks) /Prevention of risky behaviour. The dates of the exam  test will be listed in the SIS.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (09.01.2023)

1. Úvod do studia rizikového chování, základní terminologie. Klasické biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování, integrální přístup k problematice, základní pojmy sociální deviace. 

2. Rizikové a problémové jevy související s rodinným prostředím a životním prostředím rodiny. 

3. Rizikové a problémové jevy související se školním prostředím a vztahy s vrstevníky. 

4. Rizikové a problémové jevy související specificky s adolescencí, dospívání, duševní zdraví.

5. Socioekonomické souvislosti rizikového chování, bezdomovectví.

6. Příčiny vzniku závislosti - bio-psycho-socio-spirituální model. Průběh závislosti a její dopady. 

7. Technologické závislosti. Další nedrogové závislosti. 

8. Drogy společensky tolerované, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže. Drogy nelegální, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže. 

9. Návykové látky a legislativa. Řešení problémů s návykovými látkami ve škole. Úloha a činnost metodika prevence na školách.

10. Organizace zabývající se pomocí lidem se závislostí. Základní seznámení s principy Harm reduction v oblasti drogové závislosti.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html