SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psycho-Pathology - OPBY2P132B
Title: Psychopatologie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY2P101A, OPBY2P108A
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (21.01.2022)
The class introduces students into the basic findings of psychopathology with a focus on psychological disorders in childhood and adolescence and their influence on school adjustment. Possibilities of teachers and schools in fostering mental health of children and adolescents are discussed.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (21.01.2022)

The goal of the class is to introduce students into the main areas of psychological disorders that endanger mental health and school adjustment in childhood and adolescence.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (29.01.2021)

Orel, M. a kol. Psychopatologie. 3. vyd. Praha: Grada, 2020. 432 s. ISBN 978-80-271-2529-6.

Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (21.01.2022)

Pro získání zápočtu je potřeba odevzdat dva povinné úkoly (dle zadání a v termínu) na platformě Moodle a úspěšně absolvovat závěrečný písemný test (min. úspěšnost 50 %). Odevzdání úkolů je podmínkou pro možnost absolvovat test. Všechny požadavky budou upřesněny v Moodle.

Syllabus -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (21.01.2022)

1.     Intellectual disability and pervasive developmental disorders

2.     Sexual identity disorders

3.     Specific developmental disorders of scholastic skills

4.     Hyperkinetic disorders

5.     Behavioral and emotional disorders

6.     Child abuse and neglect syndrome

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (21.01.2022)

Moodle. Na platformě Moodle budou k dispozici ppt prezentace a budou se tam odevzdávat úkoly/práce. Vyučující pošle přístupové údaje studujícím zapsaným do kurzu.

Zoom. Pokud bude epidemiologická situace někdy v průběhu semestru vyžadovat distanční výuku, vyučující studentům a studentkám pošle link na setkání na platformě Zoom.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html