SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Family Care - OPBY2P127B
Title: Raná péče
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY2P101A
Interchangeability : OKBY2P127B
Is interchangeable with: OKBY2P127B
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (20.05.2019)
Pedagogical studies in early childhood education content. Basic educational history and philosophy. Aims and wantes. Theories, trends and methods. Programm content and implementation. Methodological aspekt and pedagogic dimension of early childhood education. Basic care, play, work and learning. Planning and developing, models, developmental and experimental projets. Teaching frame work is based on lectures, group and individual work. Some requirements can be complete through independent studny.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (20.05.2019)

AIM

The content of the course -  interaction between theoretical subjects and creative.  The students should acquire the theoretical and practical prerequisites for educational and social work with young children including children with speciál needs.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.12.2018)

Základní:

Allen, K. Eileen a Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Překlad Petra Vlčková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 187 s. Rádci pro rodiče a vychovatele.ISBN 978-80-7367-421-2.

Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. Pedagogická praxe.ISBN 978-80-7367-628-5.

Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika.ISBN 978-80-247-5107-8.

Opravilová, E.; Gebhartová, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 493 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9.

 Syslová, Zora, Borkovcová, Irena a Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. 213 s.ISBN 978-80-7478-354-8.

 

Doporučená:

Bom, P.; Huber, M. Průvodce péčí o děti od 1 do 4 let: anthroposofické podněty. Hranice: Fabula, 2014. 228 s. ISBN 978-80-87635-25-4.

Hašková, H.; Saxonberg, S.; Mudrák, J. Péče o nejmenší: boření mýtů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. 199 s. ISBN 978-80-7419-114-5.

Lenderová, Milena a Rýdl, Karel. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2006. 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix; sv. 16.ISBN 80-7185-647-9.

Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III: legislativa k předškolní výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 118 s.ISBN 978-80-7290-624-6.

Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 231 s.ISBN 978-80-7290-623-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.02.2021)

Požadavky na letní semestr 2021
2-3 krátké písemné práce (max 3 stránky) k  tématickým celkům podle vlastního výběru postupně zasílané (zpětná vazba)
Individuální konzultace a dotazy  průběžně mailem
eva.opravilova@pedf.cuni.cz
doc.eva.opravilova@gmail.com


1. PROMĚNY OBRAZU DĚTSTVÍ A DÍTĚTE
Vývoj postoje společnosti k dětství a názory na výchovu dítěte raného věku.
Přezíravost, lhostejnost. První uznání a zviditelnění.(Iniciace a rituály).
Humanistický přístup. Romantismus. Kult dítěte. Reformní hnutí a "století dtěte"

Náměty
Charakterizujte přístup k dítěti  a jeho výchovu v některém  historickém
období vývoje společnosti.
Rozeberte následující výrok a zkuste odhadnout kdy a kdo ho vyslovil.
"Děti nemají ani duševní činnost ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky" .   
Zjistěte k čemu sloužil  povijan.

Doporučená literatura (vybrané kapitoly)
Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství.Historická ústav  AV ČR 2019
Lenderová,M. Rýdl,K. Radostné dětství? Dítě v Čechách v devatenáctém století. Paseka 2006
Opravilová,E.Uhlířová,J. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I.-III.Pedf.UK 2010-13

 

2. VÝVOJ DÍTĚTE DO TŘÍ LET
Osobnostní a sociální vývoj. Psychomotorický vývoj. Specifika raného vývoje. Tělesný a pohybový vývoj. Kognitivní vývoj. Emocionální vývoj. Socializace. Vývoj myšlení a řeči.
Zájmy a potřeby.

Náměty
Charakterizujte některou z oblastí vývoje dítěte do tří let a uveďte možnosti přirozené
stimulace a podpory dítěte v této oblasti.
Pokud budete mít příležitost, proveďte a popište pozorování konkrétního  dítěte.  Sledujte jeho projev a srovnejte úroveň vývoje s hodnotami, uváděnými v literatuře.
Zjistěte jaké vlastnosti mají mít hračky a herní materiály určené dětem od 0 do 3let. Vyberte a charakterizujte hračku, která optimálně respektuje vývojové potřeby i zájem dítěte. (Nebo která je naopak nevhodná ).

Doporučená literatura
Allen,K.E.,Marotz,L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8let. Portál 2002
Brierly,J.K. 7 prvních let života rozhoduje ; nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte. Portál 1996
Gregora,M,Kropáčková,J. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let .Grada 2016
Gregora,M. Vývoj dítěte do jednoho roku. Jak to vidí lékař a jak táta.Grada 2012                                                                                                            Kammerer.D. První tři roky života dítěte.Grada 2010       
Šulová,L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha Karolinum 2010
Vágnerová,M. Vývojová psychologie. Praha Karolinum 2016                                                             


3. SOUČASNÁ RODINA A RODINNÁ POLITIKA VE VZTAHU K DĚTEM DO TŘÍ LET
Porodné.Mateřská dovolená. Otcovská dovolená. Rodičovská dovolená.
Rodinné dávky. Daňová politika. Služby a péče o děti.

Náměty
Přečtěte si Úmluvu o právech dítěte.
Seznamte se s legislativou  současné rodinné politiky (novela zákona z roku 2012) a zhodnoťte ji.
Porovnejte u nás platná  pravidla pro otcovskou a rodičovskou dovolenou s některou
vybranou zemí EU.
Prostudujte novelu zákona s návrhem na zařazování dvouletých dětí do mateřské školy ( opatření z roku 2016 a 2018)  a vyjádřete své zdůvodněné stanovisko.

Doporučená literatura
Syslová,Z,Borkovcová,I.Průcha,J. Vzdělávání a péče v raném věku. Wolters Kluwer 2014
Splavcová,H,Kropáčková,J. Vzdělávání dětí od 2 let v MŠ.Portál 2016

4.INSTITUCIONÁLNÍ PÉČE O DĚTI DO TŘÍ LET
Současné možnosti péče, výchovy a vzdělávání dětí raného věku. Přehled zařízení.
Mikrojesle. Jesle. Dětská skupina. Soukromá zařízení. Výchovná péče v celodenním
režimu. Vázaná živnost. Chůva. Sousedská výpomoc.

Náměty
Seznamte se s mezinárodní klasifikací ve vzdělání ISCED 1997 a vysvětlete jaké postavení v něm má rané dětství.
Zjistěte co v roce 2002 doporučovaly  tzv.Barcelonské cíle, rozeberte stanovisko České Republiky a vyjádřete k tomu svůj názor.
Pokuste se vyhledat nadčasový filmový dokument režiséra Kurta Goldbergera Děti bez lásky z roku 1963 a zahodnoťte jeho přínos.

Doporučená literatura
Grůzová,L,Syslová Z, Dvouleté dítě. Brno 2015
Šímová,Z.,Hrklová,L.Péče o děti jako mezigenerační most. Praha 2014

5. NOVÉ PŘÍSTUPY K RANÉMU DĚTSTVÍ
Východiska pro model výchovy v raném dětství.  Struktura potřeb. Věda a výzkum. Ohniska diskusí. Tradice. Překonávání mýtů

Náměty
Jaké jsou relevantní důvody pro rozšiřování hromadné péče o děti do tří let.
Jsou zařízení hromadné péče nutná v zájmu dítěte nebo jsou ve stávajícím stylu života  nezbytnou nutností.
Jak by měl stát podpořit rodinu aby mohla harmonicky plnit rodičovské i pracovní povinnosti.   
Domníváte se, že kvalitní hromadná výchova může nahradit výchovné působení rodiny.

Doporučená literatura
Bytešníková,I. Komunikace dětí předškolního věku. Grada 2012
Hašková,Hana, Steven Saxonberg (eds),Jiří Mudrák. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha SLON 2012
Opravilová,E.Předškolní pedagogika.Grada 2016

6. PRAXE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ DO TŘÍ LET
Stadiální vývoj hry. Explorace a experimentace. Manipulace.Napodobování. Symbolická hra. Konstruktivní hry. Dramatizace. Hry s pravidly. Herní strategie podpory rozvíjení poznávacích procesů.

Náměty
Zkuste navrhnout konkrétní  podmínky pro práci s dětmi vybrané věkové kategorie (kojenci, batolata) tak, aby odpovídaly psychickým a sociálním potřebám, které uvádí   Z.Matějček.
Promyslete plán  činnosti  (výtvarné, hudební, tělovýchovné, literární), kterou nabídnete jednomu dítěti. Pak zvažte jak tutéž  činnost  nabídnete skupině.
Prohlédnte si ve svém okolí dostupné dětská hřiště a posuďte, jak vyhovuje základním požadavkům bezpečného a podnětného prostředí.

Doporučená literatura
Dvořáková,H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Olympia 2001
Dvořáková,H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Portál 2011
Kropáčková,J. Splavcová,H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Raabe 2016
Kropáčková,J.Splavcová, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta.Raabe 2017
Kicková-Petrů,P. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme. Činnosti pro děti od 2-3let.Portál 2017

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (20.05.2019)

COURSE CONTENT


1. Historical context, tradition, changes.Social and psychological aspects of human development at different periods of ontogenesis.

2. Programm context and implementation. Pre-school curriculum. The national framework for kindergarten.

3. Planing and developing models and experimental projects. Comparative analysis in some countries.

4. Methodological aspekt and pedagogic dimension of early childhood - basic care,play, work and learning.

5. Main forms of child-oriented training activities which stimulate the intellectual, social, emocional and personal development of the child.

6.Early and pre-primary education, cooperation. Children with speciál needs.

7.Pre- school teacher  training programm.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html