SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPBV4V051A
Title: Didaktika výtvarné výchovy II.
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBV3V051A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V041A
Is pre-requisite for: OPBV4V062A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course introduces students to the current trends in visual semiotics and visual communication, focusing on their pedagogical implications. Students learn to analyze the means of verbal and visual communication, their functions, relationships, possibilities and pitfalls. They also learn to perceive the deeper social and cultural context of selected artefacts of art culture. They acquire an understanding of the state curriculum with regard to these contexts, they thematize the contents of art education. They are expanding their functional vocabulary of art education. In practical exercises, they learn to connect the ability to work with work in the field of visual culture with other important categories of didactic planning. The course further develops an understanding of the issues of inclusive education with regard to the understanding of different cultural habits. Visual semiotics and communication. Analysis, comparison and evaluation of media and forms of visual communication and art. Visual literacy. The social and cultural context of visual literacy. Inclusive education and cultural habitus.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.  
BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. 
FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234. 
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. 
BOURDIEU, Pierre. (1980) 1990. The Logic of Practice. Stanford: Stanford University Press. ISBN 9780804720113
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu. 
FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44. 
OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015. 
SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81. 
FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visual culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011. 
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (10.07.2019)

Kolokviální zkouška 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html