SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Subject Praxis - OPBV4V042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / 24 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V023A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. According to their preferences, students choose one of the internship variants: Orientation internship at school: This type of internship aims to support students' interest in teaching art education and motivate them to further education, incl. continuation of a master's study focused on the preparation of teachers of general education subjects at primary and secondary schools. Teaching practice in leisure facilities: the aim of this type of practice is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary and adult pupils in leisure facilities focused on creative arts. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. Assistantship at school: the aim of this type of internship is to get acquainted with the school environment and the content and demands of the work of an art teacher. An integral and important part of the goal is the systematic support and development of students' competencies in the field of individualized, differentiated and inclusive teaching in the primary and secondary school environment. Teaching practice: this type of alternative practice allows students to practice in galleries, museums and other cultural institutions, where after graduation they will be able to apply as lecturers in hobby education in the field of work with works of art and educated educated viewer during its course, they keep records of its course and include them in the pedagogical portfolio.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Praxe: 12

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut

Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 5 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Orientační praxe ve škole 
RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

Asistentská praxe ve škole

ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line)
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015 

Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas 

CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1997. ISBN 80-7151-015-7. a další 
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X. 

Lektorská praxe 

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) 

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie

3) profesní kompetence: refletivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance

4) konceptová analýza a konceptová mapa

5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí

6) pedagogické portfolio

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
kolokviální prezentace portfolia (náslechové poznámky z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace pozorované výuky, deník z praxe, konceptová/myšlenková/pojmová mapa) 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html