SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education I. - OPBV4V041A
Title: Didaktika výtvarné výchovy I.
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBV3V041A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V023A
Is pre-requisite for: OPBV4V051A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course builds on students' knowledge of the field of art and teaches them the basics of didactic transformation of the contents of works of art and visual culture. It covers important theories of visual culture and communication, offers opportunities to work with works of art and cultural artefacts. It presents students with the field of visual culture and visual communication as a starting point for didactic planning in art education. In the course, students will also get acquainted with the principles of evaluation about the fulfilment of the educational goal - visual literacy. Students will get acquainted with the methods of planning and evaluation, which allow a different evaluation of children's artworks than through emotional perceptions. Students get acquainted with the formulations of the contents of art education in the official state curriculum and learn to think didactically about the context.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 
FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dostupné na: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ 
FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. 
FULKOVÁ, Marie, KAFKOVÁ, Helena: Nové tredy ve výtvarné výchově,. In: KONFERENCE „PROFESNÍ ROZVOJ UČITELŮ: 23.24. dubna 2012. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. s. 41-49. 
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 
ADDISON, N.: Who’s Afraid of  Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz)ROESELOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha :Sarah, 1997. 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)

.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (10.07.2019)

Předložení a obhájení zápočtové práce. Další požadavky na studentaprůběžné plnění úkolů, vypracování poznámek k přednášené problematice, vypracování poznámek k četbě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html