SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Discourse - OPBV3V061A
Title: Diskurz výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 49 / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V016A, OPBV3V051A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
The course leads students to create a meta-insight into their previous experience of their own reflected work and previous theoretical knowledge acquired during the bachelor's study. The focus is on the development of reflexive competence of art teachers, the development of the professional vocabulary of the field, orientation in the field literature, personalized support of students in the construction of their own interpretive frameworks for related content of didactic and art portfolio and author's creative archive. The aim of the course is to connect and relate the main domains of the hybrid discursive field of art education (eg current practices and theories of art and culture, philosophical contexts, image theory, visual semiotics, gender and trans-cultural approaches) connected to current trends in international art pedagogy (eg visual literacy, performative and collaborative projects). The concept of discourse understood as a socially and historically variable space of statements and social practices, refers to constructivist and mediation pedagogical approaches, which are based on the concept of the discursive construction of knowledge and emphasize the importance of mediating cultural influences.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995.  
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. 
HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na:  https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1 
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 
HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha 
KITZBERGEROVÁ, L. (2005) Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV Pedf UK Praha.  
PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického  myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press. ISBN 80-86356-16-7 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (27.02.2024)

zkouška

Zkouška bude provedena písemnou formou. Studenti odevzdají k dohodnutému datu (v seminářích) písemnou úvahu na téma výtvarná výchova, můj silný zážitek z ní a moje přemýšlení o ní. Situace VV ve školách a její pozice mezi ostatními předměty. Práce bude mít formát úpravy běžný pro odborné studie a dodrží bibliografickou normu podle pokynů časopisu Výtvarná výchova https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/pro-autory/pokyny-k-uprave-textu/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html