SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Course - OPBV3V015A
Title: Kurz výtvarné tvorby
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 66 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
doc. ak. mal. Zdenek Hůla
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Is pre-requisite for: OPBV3V035A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
The basic focus of the course is to introduce students to the comparison of the possibilities of artistic creation in "natural" and artificial environments. Opportunity to grasp a selected physical place, as a spiritual, sensory and artistic space for personal reflection. Motivation for artistic creation in the context of the pedagogical environment. Introduction to the theory of art and phenomenology of the architecture of the 20th and early 21st century. Students can use the opportunity to follow the artistic expression of other students as a preview of the stages of the creative process and its dynamics. The content of the course is the perception of the genius loci of a certain place and human activity in a specific locality. Mapping a place, its observation and defining topics. The output of the course is an individual student project as a specific form of intervention in a specific place, reflecting and using the environment. The relationship to the individuality of expression and the connection to possible pedagogical activities in activities with children and students in spatial, artistic drama and action is essential. The project includes technical (photo, video) records of events, objects and installations as a basis for the overall evaluation of the student. The aim of the course is to apply and capitalize on knowledge from semester teaching and understanding the connection between the function of landscape and lived architecture in fine arts. Finding the relationship and attitude to the chosen place, to a specific space in the landscape. The possibility of transforming the discussed topic (genius loci of a certain place) into a model lesson.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

CÍLEK, V.Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002. 
CÍLEK, V. Makom. Kniha míst. Praha: Dokořán, 2004. 
CÍLEK, V.MUDRA, P., LOUŽEK,V. a kol.: Vstoupit do krajiny. Praha 2004. 
NORBERG-SCHULZ, Christian.Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010.  
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Praha:Herman a synové, Praha, 2009 
 
BACHELARD, G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 
KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatýřez, 2015 
SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Rakousko: Arch, 1995.  
ŠÉPKA, Jan a Mirka TŮMOVÁ. Jak se dělá město. Praha: Prostor-architektura, interiér, design, 2015.  
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.

MELKOVÁ, Pavla, ed. Ke stolu!. Praha: Dokořán, 2019. Debata. ISBN 978-80-7363-970-9.

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)

Zápočet.

Osobní účast na kurzu po dobu jeho konání.

Studentky a studenti vytvoří společně s ostatními účastníky kurzu vlastní instalaci autorského výtvarného uvažování (participace na společné výstavě v místě kurzu) jako reakci na vyhlášené téma. V průběhu kurzu komunikují s vyučujícím. Společná výstava se bude konat v závěrečný den kurzu, kde účasníci kurzu svůj projekt krátce představí. Umělecké projekty mohou být dokončené nebo mohou mít otevřenou formu k pokračování, studentky a studenti však musí výtvarně artikulovat své pojetí tématu v daném čase a místě a prostřednictvím krátkodobé výstavy v určeném prostoru kurzu kooperovat s ostatními učastníky kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html