The inclusion of health physical education in the system of physical education, in the Framework Education Programme. Transfer of health physical education principles to school and extracurricular TV. Emphasis is placed especially on exercises when the musculoskeletal system is weakened. Other types of impairment. Use of regenerative means as load compensation. Getting to know the theory of regeneration after exercise and sports massage. Understanding the rules and principles of the sports massage procedure, its types, touch techniques, contraindications, massage aids, hygiene and ethics of sports massage.
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Zařazení zdravotní tělesné výchovy do systému tělesné výchovy, resp. RVP. Přesah principů ZTV do školní i mimoškolní TV. Důraz je kladen zvláště na vyrovnávací cvičení při oslabení pohybového aparátu. Další druhy oslabení. Využití regeneračních prostředků jako kompenzace zátěže. Seznámení se s teorií regenerace po zátěži a sportovní masáží. Pochopení zákonitostí a principů postupu sportovní masáže, její druhy, techniky hmatů, kontraindikace, pomocné masážní prostředky, hygiena a etika sportovní masáže.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
The aim of the course is to acquaint students with the issue of health physical education with an overlap into the introductory information about regenerative means, respectively.massage.
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou zdravotní tělesné výchovy s přesahem do úvodních informacích o regeneračních prostředcích, resp. masáží.
Descriptors -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (20.05.2022)
Total student workload 136.0Corresponding amount of credits 5Direct teachingLectures: 0Exercises: 3Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 0 minutesExpected preparation time for 1 exercise 30 minutesSelf-study of literature (per semester) 5 hoursWork with study materials (per semester) 12 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 25 hours
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 136,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přímá výuka Přednášky: 0 Cvičení: 3
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Literature -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Povinná literatura:
TESAŘ, V. (2015) Sportovní masáže. Praha: Grada.
HRABINEC, J. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3625-2
STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2
HRONZOVÁ, M. (2011) Vyrovnávací a kondiční cvičení. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7290-500-3.
HOŠKOVÁ, B. (2003) Kompenzace pohybem. Praha: Olympia, 60 s. ISBN 80-7033-787-7
KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. (1997) Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 240 s. ISBN 80-7169-384-7
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN: 978-80-247-4836-8
MULLER, D., HERTZER, K. (2018). Trénink fascií. Praha: ANAG. 191 s. ISBN 978-80-7554-180-2
Syllabus -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Health physical education: 1. Theoretical background Health TV - system of physical culture, division, types of weakness. 2. Integration of children with disabilities into TV lessons. 3. Creating exercise programs for various weaknesses. Preventive programs, compensation of physical and mental stress. 4. Muscle imbalance and its consequences. Correct and defective posture, the effect of physical exercise on posture. 5. Acquisition of selected diagnostic methods and basic compensatory means. 6. Stretching, strengthening, relaxing and breathing exercises, coordination and balance. 7. Exercises with equipment (bars, skipping ropes, elastic strokes, balance balls) 8. Exercises on tools (ladders, benches, beams, trampolines, Swedish boxes, ladders). 9. Methodical outputs of students. Massages: 1. Fatigue and regeneration after exercise 2. Theory of sports massage, types 3. Tactile technique and effects of sports massage 4. Contraindications permanent and temporary in healthy and sick athletes 5. Auxiliary massage means and their use 6. Hygiene and ethics of sports massage 7. The environment of the masseuse and the supporting role of the masseur
Health physical education:
Theory
Health physical education in the system of physical culture, in school TV and RVP and extracurricular activities.