SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Therapy in Special Education – Occupational Therapy - OPBS3S137B
Title: Terapie v sppg – Ergoterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3S103A
Annotation -
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (12.09.2022)
The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, in more detail with occupational therapy, so that students are able to understand the principles of creating occupational therapy goals, the structure of the occupational therapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of occupational therapy application for selected groups of people requiring therapeutic support. Emphasis will be placed on connecting theoretical knowledge and students' own experiences obtained through practical demonstrations of occupational therapy methods and techniques.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (12.09.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura

HORŇÁKOVÁ, M. Činnostná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995. 79 s. ISBN 80-7131-021-2

JELÍNKOVÁ, J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. 274 s. ISBN 978-80-7367-583-7.

KOVÁČOVÁ, B. Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89700-01-1.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VODÁKOVÁ, J.a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 2.vyd. Praha: UK PedF, 2007. 90 s. ISBN 978-80-7290-322-1.

Doporučená literatura:

KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství (NCO NZO), 2011. 264 S. isbn 9788070135358.

VODÁKOVÁ, J. a kol.: Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-113-3.

VODÁKOVÁ, J.: Ergoterapie – základní informace pro pedagogy. Vychovávatel, 2003, roč. 48, č.7, s. 23-25. ISSN 0139-6919.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (06.09.2022)

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané egoterapeutické techniky

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (27.09.2022)

Obsahové zaměření

1.      Vymezení expresivních terapií.

2.      Vymezení ergoterapie.

3.      Okruhy činností využívaných v ergoterapii.

4.      Typy ergoterapie.

5.      Charakteristika ergoterapeuta a jeho uplatnění.

6.      Využití ergoterapie.

7.      Ergodiagnostika, hodnocení prostředí, hodnocení ADL, analýza činností.

8.      Struktura ergoterapeutického programu a střetnutí, principy tvorby cílů ergoterapeutického programu,organizační náležitosti, výběr činností.

9.      Intervence zaměřené na nácvik ADL.

10.    Specifika ergoterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami řeči; osoby se zrakovým postižením; osoby s poruchami sluchu; osoby se zdravotním znevýhodněním; děti s PAS aj.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (05.09.2023)
  • Aktívni zapojení na hodinách
  • Seminární úkol
    • prezentace a realizace egoterapeutické aktivity na hodině a její zpracování do realizačného listu (viz. príloha) - odevzdání emailem do 2 týdnu od prezentace
  • Vytvoření ergoterapeutické pomůcky určené k rozvoji klienta (sluchový, hmatový, motorický a pod.) a její prezentace na hodině (poslední 2 hodiny)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html