SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Life Context of Individuals with Behavior Disorders - OPBS3S125A
Title: Kontext života osob s poruchami chování
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 31 / 31 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Pre-requisite : OPBS3S113A
Annotation -
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (07.09.2023)
The subject introduces students to the issue of behavioral disorders in the context of the lives of different age groups of people, from preschool age, through school age, to adulthood. The impact of partial behavioral disorders on a person's life is structured according to the type of disorder, attention is paid separately to the causes and symptoms of socially conditioned problem behavior, and the area of ​​problem behavior stemming from the presence of a medical disability (ADHD, PAS, mental disabilities, etc.) is addressed with specific attention. As part of lectures and seminars, students are also introduced to the possibilities of diagnosis, analysis of problematic behavior, procedures for solving and therapies applied to people with behavioral disorders. Last but not least, attention is also paid to issues of prevention in the case of behavioral disorders.
Literature - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Povinná literatura:

  1. FISCHER, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. JUCOVIČOVÁ, D. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství, PedF UK, 2014. s. 41 – 63. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/16jucovicova.kn.bl.TISK.pdf
  4. JŮN, H., MARVÁNOVÁ VARGOVÁ, B. Metodika práce asistenta pedagoga: prevence a zvládání problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4706-3. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-01/metodika-prurez-01.pdf
  5. KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1 Dostupné z: http://projekty.osu.cz/svp/opory/PdF_Kaleja_Teorie.pdf
  6. SLOMEK, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

Doporučená literatura:

  1. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí.Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  2. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  3. MKN: PORUCHY CHOVÁNÍ A EMOCÍ S OBVYKLÝM NÁSTUPEM V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ (F90–F98). Dostupné z: https://www.uzis.cz/cz/mkn/F90-F98.html
  4. VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky.Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-66-8. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/20_Predchazeni_problemum_v_chovani_zaku.pdf
  5. VOJTOVÁ, V. et al. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování = Interventionforinclusionforchildrenwithbehaviouraldifficulties/disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 stran. ISBN 978-80-210-7610-5.
  6. ŽÁČKOVÁ, H. a JUCOVIČOVÁ, D. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
  7. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
  • MŠMT ČR. Metodická doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Obsahové vymezení:

  1. Poruchy chování v kontextu života dětí, žáků, studentů a dospělých osob;
  2. Poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání – základní charakteristika podle MKN, školní a sociální kontexty;
  3. Medicínská, společenská a pedagogická hlediska poruch chování;
  4. Sociálně podmíněné problémové chování žáků a studentů;
  5. Diagnostika a terapie u syndromu CAN (syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte);
  6. Problémové chování u žáků se zdravotním postižením (ADHD, mentálním postižením, autismem ad.);
  7. Funkční analýza chování, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie;
  8. Prevence a diagnostika: předcházení problémům v chování žáků.
  9. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  10. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  11. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html