SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Life Context of Individuals with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorders - OPBS3S122A
Title: Kontext života osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences: critical thinking
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3S104A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)
The student is able to characterize the basic principles of working with people with intellectual disabilities / ASD in the context of promoting equal rights and opportunities for people with disabilities. The student is familiar with the system and strategies of support for people with intellectual disabilities / ASD.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (15.01.2024)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

-         seminární práce 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)

Povinná literatura:

Psychopedická problematika:

VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4688-2. 

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum: 2015. ISBN 978-80-246-30830.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, Karolinum: 2005.ISBN 80-246-0992-4

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, Ostrava: Ostravská univerzita-Pedagogická fakulta: 2005. ISBN 80-7368-150-1.

PAS:

PRIZANT, Barry M.  Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš HAKR. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 221 stran.

THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-262-0768-9.

Doporučená literatura:

ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.ISBN  978-80-7367-319-2

MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.

JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; & ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109. 2018.

MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.

VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)

1.      Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, lidská práva

2.      Specifika komunikace, vybrané strategie   

3.      Sociální služby, východiska a poslání, kvalita podpory a její hodnocení

4.      Plánování (podpory) zaměřené na člověka, program aktivní podpory

5.      Přechod ze školy do světa práce a dalších životních domén, podpora jedince s MP při získávání a  udržení zaměstnání

6.      Vymezení a specifika PAS, výskyt v populaci

7.      Diagnostika a klasifikace PAS, základní diagnostické postupy

8.      Projevy PAS dle věku

9.      Systém péče o děti s PAS

10.  Specifika podpory rodiny dítěte s PAS, úloha NNO, legislativní ukotvení

 

Seminář: Kontext MP/PAS

Studenti vypravují a přednesou prezentaci k jednomu tématu kurzu v trvání 10-15 minut.  

Zdroje pro prezentaci budou minimálně dva články publikované v odborných tzv. peer-reviewed journals, přičemž minimálně jeden je časopis zahraniční.

Každá prezentace bude mj. obsahovat:

·       Zkoumaný problém a cíle výzkumu /co se zjišťovalo a proč/

·       Použité výzkumné metody, vzorek 

·       Výsledky

·       Doporučení pro teorii a praxi

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)

Povinná aktivní účast na seminářích (min. 80 %) + zpracování a prezentace seminárních úkolů. Absolvování zkoušky formou znalostního písemného testu.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html